Imerco fortsætter optur
Danmarks største isenkræmmer-kæde er særligt tilfreds med én ting. Og vil satse mere på Private Label.
Isenkræmmer-kæden Imerco, som igen kan fremvise et fint årsresultat, vil fortsat styrke og udbygge sin position på markedet. Det vil ske ved investeringer i nye butikker, investeringer i optimering af det eksisterende landsdækkende butiksnet, i egne varer, og i teknologi herunder Imercos online-aktiviteter og kundeklubben Imerco+.
Det skriver Danmarks største isenkræmmer-kæde i en kommentar til den forventede udvikling i 2016 efter offentliggørelse af 2015-resultat.
Ledelsen forventer vækst i både omsætning og driftsindtjening (ebitda) i 2016 i forhold til regnskabsåret 2015, som gav et resultat før skat på 50 millioner kroner. Resultatet er således blevet forbedret med 76 millioner kroner i de seneste to år.
- Resultatet er tilfredsstillende og særligt tilfredsstillende er det, at forbedringerne de seneste par år er opnået i en fortsat meget konkurrencepræget markedssituation uden væsentlig vækst i dansk økonomi, fremhæver Imercos ledelse.
LÆS OGSÅ: Sådan vendte Imerco Kähler-shitstorm til hitstorm
Vækst i hele landet
I regnskabsåret 2015 realiserede Imerco en omsætning på 1.094 millioner kroner mod 1.446 millioner kroner i 2013/14. Sammenlignet med kalenderåret 2014 voksede omsætningen med over 60 millioner kroner. (Regnskabsåret 2015 omfatter perioden fra 1. januar til 31. december 2015 og er første 12 måneders regnskab efter omlægning af regnskabsåret til kalenderåret. Årsrapporten 2013/14 omfattede således en 15 måneders periode, hvilket gør en direkte sammenligning vanskeligere).
Imercos fysiske butikker realiserede en organisk vækst på 3 procent i regnskabsåret sammenlignet med kalenderåret 2014, mens Imercos webshop øgede omsætningen med mere end 50 procent.
I 2015 åbnede Imerco én ny butik, mens tre butikker åbnede i 2014. Derudover blev en lang række butikker ombygget eller flyttet til mere attraktive placeringer.
Væksten i omsætningen i Imerco blev skabt i hele landet, hvor alle distrikter realiserede organisk vækst sammenlignet med 2014.
LÆS OGSÅ: Efter svære år: Succesfulde Imerco sætter kurs mod børsen
Vil satse mere på Private Label
Salget af egne varer (Private Label) er ’steget støt’ gennem de seneste år til i 2015 at udgøre knap 15 procent af omsætningen. Private Label omfatter blandt andet varemærkerne Cook&Baker, Case, Ucare og Spot-On samt designvirksomheden Erik Bagger.
- Der realiseres en højere indtjening på egne varer og udviklingen og lanceringen af nye varer under egne brands vil blive yderligere accelereret i de kommende år, lyder det fra Imerco-ledelsen.
Imercos egenkapital steg i 2015 med 41 millioner kroner til 805 millioner kroner. Isenkræmmer-kæden er 100 procent ejet af Imerco Holding A/S.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter