Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Hvordan kan detailhandlen tjene penge, når forbrugerne ikke køber nyt?

Foto: FDIH



Thursday den 17 October 2013 kl. 05:50 af: Freja Thorbech

I en såkaldt 'sharing economy' deler forbrugerne varer med hinanden i stedet for at købe nyt. Hvordan kan detailhandlen tjene penge på det? Det gav eksperten Jeremiah Owyang sit bud på til e-handelskonferencen 2013.

Det kan være svært at tjene penge, hvis folk ikke køber nyt.

Den verdensberømte strateg Jeremiah Owyang lagde i sidste uge vejen forbi årets e-handelskonference. Her gav han sit bud på, hvordan fremtiden kommer til at se ud med en såkaldt 'sharing' eller 'collaborative' økonomi, og hvordan man som detailhandlende bedst favner den nye virkelighed, hvor folk deler med hinanden uden at købe nyt.

Forbrugerne er nemlig allerede så småt i gang med at dele hjem og biler med hinanden uden om virksomhederne. Det sker blandt andet gennem delebilsordninger og hjemmesider som Airbnb, hvor private kan leje deres hjem ud til andre. Derfor er virksomhederne nødt til at tænke nyt og slutte sig til den samme trend, hvis de fortsat vil tjene penge, slog Jeremiah Owyang fast fra scenen.

Et blivende fænomen

Jeremiah Owyang gav flere eksempler på, hvordan forbrugerne allerede i dag deler forskellige ydelser med hinanden. Hos Airbnb bliver private hjem til hoteller, Lyft er en uofficiel taxaservice, hvor forbrugere kan give hinanden lift uden om taxaselskaber, med Landing Club kan folk låne penge af andre private uden om banker, mens hjemmesiden Feastly giver mulighed for at spise hos andre forbrugere i private hjem.

Ifølge Jeremiah Owyang er der tre faktorer, der betyder, at the collaborative economy er et blivende og ikke et forbigående fænomen.

Den første faktor, der har en betydning, er den sociale.

- Den første generation, der er vokset op med internettet, er nu blevet en del af arbejdsstyrken. De er vandt til at dele, forklarede han fra scenen.

Derudover spiller også økonomiske faktorer ind.

- I 2050 vil der være ni milliarder mennesker på jorden, men ressourcerne vil være de samme, sagde Jeremiah Owyang og slog fast, at hvis alle bruger som amerikanerne, må der fire jordkloder til for at få plads.

Som den sidste faktor spiller teknologien også ind på, hvorfor forbrugerne deler med hinanden i stedet for at købe nyt.

- Der er 87 telefoner per 100 mennesker på jorden. Vi har altså værtøjerne til at dele, da mange delefunktioner er knyttet op på eksempelvis Facebook, sagde strategen.

Tilslut jer tendensen

Men hvad kan man så gøre som virksomhed eller detailhandler, hvis man fortsat vil have sin del af kagen? Det havde Jeremiah Owyang et klart svar på.

- Tilslut jer tendensen, sagde han til tilhørerne. 

Han fremhævede tre mulige skridt, alt efter hvad man som virksomhed beskæftiger sig med. 

Hvis man eksempelvis sælger en vare, kan man overveje, om man i stedet skal leje den ud eller give den selv samme vare væk. Her er Netflix et eksempel på en virksomhed, der allerede er godt i gang, forklarede Jeremiah Owyang. Et andet eksempel er Toyota i San Francisco, der lejer biler ud direkte fra forhandleren, mens BMW også har en lignende løsning, der hedder Drive now. Det tillader dem at sælge bilen 1000 gange i stedet for bare én.

Hvis man sælger services, skal man i stedet for sørge for at motivere en markedsplads. Her fremhævede Jeremiah Owyang blandt andet General Motors, der samarbejder med RelayRides, der er en platform, der giver private lov til at låne andres biler. Han opfordrede også hotelbranchen til at skabe deres egen form for AirBnb, hvor anerkendte hoteller kan certificere husejere og give dem adgang til deres sæber og rengøringsservice mod en andel af betalingen.

Den sidste mulighed er også den, som Jeremiah Owyang kaldte den mest vidtgående. Her sørger man for en platform og gør så ellers folket til selskabet. Her hæftede han sig ved de to bogstaver 'co', der henviser til, at man gør noget sammen. Som virksomhed kan man skabe en platform for eksempelvis co-design, som Nike har gjort ved at give kunderne mulighed for selv at designe deres sko. Det kan også være ved co-develop, som hjemmesiden Quirky, der har skabt en platform, hvor folk kan komme med ideer til opfindelser, som Quirky så kan sætte i produktion. Det kan også være co-fonding, som Indiegogo, der har skabt en platform, hvor folk kan medfinansiere forskellige projekter.

- Det skaber den højeste form for loyalitet, når man har en delt skæbne, sagde Jeremiah Owyang fra scenen på årets e-handelskonference.

LÆS OGSÅ: Højdepunkter fra årets e-handelskonference 2013 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD