Historien om Tiger: Fra defekte paraplyer til global succeskæde
Lennart Lajboschitz’ gode råd til iværksætteri
- Få styr på din mission
- Sørg for at tilpasse dine strategier undervejs
- Vær bevidst om dine egne svagheder
- Få en bestyrelse eller et advisoryboard, der kan hjælpe dig med det, du ikke selv ser
- Sørg for at bevare nærheden til butikkerne
Defekte paraplyer, en ferie på Bornholm og en datters navnelogik lagde grobunden for den danske detailsucces. Læs mere om historien og ledelsesfilosofien her.
I dag er Tiger en global succes med 450 butikker i 26 lande rundt om i verden. Seneste skud på stammen er USA, hvor kæden den 16. maj åbner sin første butik i New York, men historien om den danske succeskæde starter et helt andet sted. Nemlig i en lille, trang femtesals lejlighed med skrå vægge på Nørrebro.
Her sad Lennart Lajboschitz i midten af firserne sammen med sin kone Suzanne og reparerede defekte paraplyer. Bevæbnet med nål og tråd tog de dele fra en paraply og satte på en anden for at få nogle af paraplyerne til igen at blive funktionsdygtige.
De defekte paraplyer kom fra Lennart Lajboschitz’ fars engrosfirma. Han kunne ikke sælge dem, og Lennart og Suzanne skulle finde på noget at lave. Faren foreslog derfor, at de gjorde noget med de mange sorte sække fyldt med paraplyer. Og det gjorde de så. De reparerede dem og solgte dem på kræmmermarkeder.
- Det var fantastisk at stå under åben himmel og sælge paraplyer og være nyforelsket og have en sommer sammen, fortæller Lennart Lajboschitz, da han tænker tilbage på opstarten af den detailsucces, som havde sin spæde start i den lille trange Nørrebro-lejlighed og på en række kræmmermarkeder rundt om i det danske land.
Detailfolk.dk har mødt Tiger-stifteren til en snak om, hvordan det hele startede. Han tager imod i et kontor på Islands Brygge i København, som han har lånt af sin bror. Her holder han til, efter han solgte 68 procent af Tiger til kapitalfonden EQT og forlod posten som adm. direktør. Nu lyder han i stedet titlen konceptdirektør, men har også selv en masse projekter i gang ved siden af Tiger. Han har dage på Tigers hovedkontor på Rådhuspladsen i København, men de fleste bliver brugt på møder ude i byen eller på det lånte kontor på Islands Brygge, der dog snart skal skiftes ud med et større af slagsen, når det rette byder sig.
At Lennart Lajboschitz er en travl mand med mange jern i ilden kommer tydeligt til udtryk, da han et kvarter for sent kommer ilende ind på kontoret. Undskyldende og med et stort smil på læben tager han sig dog alligevel godt tid til at fortælle detailfolk.dk’s udsendte historien om den kæde, han grundlagde for 20 år siden.
Åbnede Tiger-butik ved en tilfældighed
Sommeren på de danske kræmmermarkeder udviklede sig sidenhen til tilbagevendende ture på kræmmermarkeder sideløbende med, at familien Lajboschitz fik stablet en engrosforretning på benene, hvor de selv importerede paraplyer og blandt andet solgte dem til alle DSB-kiosker i Danmark. Sidenhen fik man også solbriller i sortimentet.
- Der er jo også nogle dage i Danmark, hvor det ikke regner, siger Lennart Lajboschitz og griner.
Men turene på kræmmermarked harmonerede ikke med de børn, der nu også var kommet til. Samtidig manglede familien også et lager til de mange importerede paraplyer og solbriller. Det blev til en butik på Islands Brygge på København med navnet Zebra – det selvsamme navn, som selskabet bag Tiger-kæden i dag lyder. Siden kom yderligere to Zebra-butikker til, inden den skelsættende sommer i 1995, hvor kimen til den første Tiger-butik blev lagt ved en ren tilfældighed.
Lennart Lajboschitz og familien skulle på ferie til Bornholm. Samtidig manglede hans svigerinde et sommerferiejob. Det faldt sammen med, at Lennart Lajboschitz fik et tilbudt et par tomme butikslokaler i to måneder. Her installerede han svigerinden med en masse restpartier fra Zebra-butikkerne, men hun kendte ikke priserne og måtte ringe til familien på Bornholm.
- Vi kunne ikke huske priserne og sagde, at hun bare måtte tage 10 kroner for det hele, siger Lennart Lajboschitz om det telefonopkald, der skulle vise sig at blive startskuddet til en succes.
Da sommeren var gået, var han nemlig imponeret over, hvad svigerinden havde solgt.
- Hun solgte for ti kroner stykket bedre af nogle af de varer, som vi normalt tog 6,95 kroner for i Zebra-butikker, fortæller Lennart Lajboschitz, der hurtigt besluttede sig for at forsøge sig mere med ti kroners konceptet.
Tiger-navnet kom Lennart Lajboschitz’ dengang otte-årige datter Rebecca på.
- Hun sagde, at når vi allerede havde en Zebra, skulle vi også have en Tiger, og det rimede jo også lidt på, at alle varerne kostede ti kroner, fortæller Lennart Lajboschitz.
Og i oktober 1995 var den første Tiger-butik en realitet.
40 butikker på tre år
Efter butik nummer tre slog dørene på Rådhuspladsen i København året efter, vidste Lennart Lajboschitz, at der var noget rigtig interessant i det nye koncept, der kunne blive til meget mere.
- Så satte vi os ned og lavede en forretningsplan, og tre år efter havde vi 40 butikker, fortæller han.
I dag er Tiger til stede i 26 lande og åbner en butik hver tredje dag.
Og umiddelbart lyder det jo som om, at det har været nemt at skabe en af de største danske detailsuccesser nogensinde, men Lennart Lajboschitz lægger ikke skjul på, at der har været udfordringer undervejs. En af dem, han fremhæver, er ledelse.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Relaterede nyheder
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter