Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Mød manden bag Bolias succes

Foto: Bolia



Fakta

Blå bog – Lars Lyse Hansen (f. 1965)

- Uddannet på Handelshøjskolen

- 1986: Dansk Supermarked (begyndte i ledelsesaspirantprogram og var siden i flere forskellige stillinger i organisationen)

- 1995: Varehuschef i IKEA, Bruxelles

- 1997: Marketing Manager i IKEA, Norge

- 2000: International Franchise Manger hos Inter IKEA Systems, Bruxelles

- 2005: Adm. direktør i Bolia

Friday den 11 January 2013 kl. 10:59 af: Freja Thorbech

Læs mere om topchefen, der har stået i spidsen for en møbelkædes succes, som kalder finanskrisen for noget af det bedste, der er sket og som har en drøm om at bestige verdens syv højeste tinder.

Møbelkæden Bolia har i år sat indtjeningsrekord og mere end fordoblet sit overskud.

Det er en udvikling, som den adm. direktør Lars Lyse Hansen har stor fortjeneste i. Han kom til i 2005, og havde før han blev ansat aldrig hørt om Lars Larsens møbelkæde, men da han første gang stiftede bekendtskab med Bolia, var han ikke i tvivl om potentialet.

- Jeg havde det sådan, at her ligger der en perle gemt, som ingen ved eksisterer, men som kan blive funklende, siger han til detailfolk.dk.

Allerede da Bolia åbnede i 2000 var tanken bag virksomheden, at web og butik skulle fungere som en samlet organisme. Det kalder Lars Lyse Hansen for en genial tanke.

- Det er noget, som mange stadig ikke formår at udnytte, forklarer han. Da han selv kom til fem år senere, byggede han videre på den tanke, men arbejdede hen imod, at brandet Bolia også skulle være unikt.

- Lige så unik som vores konceptplatform var, ligeså unikt skulle vores sortiment være, siger han.

Og den tankegang har været karakteriserende for hele Lars Lyse Hansens tid i møbelkæden.

- Det er det, jeg har gået og syslet med i syv år, og det er det, der slår igennem nu. Vores kollektioner er bare super fede, siger han.

Men vejen til succes har ikke været direkte. Finanskrisen kom i vejen og gjorde 2008/09-regnskabet til det værste i Bolias historie. Alligevel kalder Lars Lyse Hansen krisen for noget af det bedste, der kunne ske.

- Det var et wake-up call. Vi var blevet dovne. Omsætningen kom af sig selv, uden at vi behøvede at gøre noget. Men pludselig så vi, at verden ændrer sig, og derfor var vi også nødt til at ændre os, forklarer han.

Det førte til, at organisationen blev trimmet.

- Det var noget af en hestekur, og vi endte med ikke at have mere fedt på kroppen, end du finder hos et egern. Det var hårdt, men sjovt at tænke tilbage på, og vi fik vendt butikken og begyndte at tænke nyt, siger Lars Lyse Hansen.

Og netop derfor er Bolia med Lars Lyse Hansen ved roret i dag en succesfuld og unik møbelkæde med butikker i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland.

Endte i branchen ved et tilfælde

Men det var slet ikke meningen, at Lars Lyse Hansen skulle ende som adm. direktør i Bolia. Han endte i branchen ved et tilfælde.

- Havde jeg selv skulle vælge i dag, ville jeg ikke have valgt retail, så ville jeg have været producer, dj eller filmproducent, siger han.

At det alligevel gik en anden vej, skyldes - ifølge Lars Lyse Hansen selv - hans konstante søgen efter kaos og vildskab. Efter handelshøjskolen havde han fået et kontorjob, en lejlighed og en kæreste. Men det blev for friseret og pænt, forklarer han.

- Jeg hørte om Dansk Supermarkeds ledelsesaspirantprogram, som de lancerede dengang i 80’erne, og jeg tænkte, det lyder sgu mere spændende end at sidde og dø stille på et kontor, forklarer direktøren.

Og hos Dansk Supermarked fandt Lars Lyse Hansen det, han søgte.
- Det var fantastisk. Jeg fik lynhurtigt ansvar, og der var masser af arbejde, så jeg fik det, jeg søgte – på den hårde måde, siger han.

Lars Lyse Hansen var glad for tiden i Dansk Supermarked, hvor han fik en solid platform, lærte en masse om godt købmandsskab og om at optimere en forretning.

- Men det kapitel i mit liv skulle også have en ende, som han siger.

Og da han efter ti år fik tilbudt muligheden for at komme udenlands, tøvede han ikke med at sige ”ja tak”. Derfor gik til turen til IKEA. Først i Bruxelles og senere i Norge, hvor Lars Lyse Hansen fik sat sit præg på forretningerne. I Bruxelles blev et nedslidt varehus vendt til Belgiens bedste, og i Norge blev omsætningen fordoblet, mens Lars Lyse Hansen var Marketing Manager.

Efter tre år i Oslo savnede familien dog den mellemeuropæiske stemning og vendte igen snuden mod Bruxelles, hvor Lars Lyse Hansen arbejdede som International Franchise Manager hos Inter IKEA Systems, der ejer IKEA. Han var længe overbevidst om, at familien ikke skulle hjem til Danmark.

- Kulde, vind og topskat. Det er ikke ligefrem det, man drømmer om, siger han og griner.

Med på et tidspunkt vendte familien alligevel blikket mod nord.

- Min kone ville gerne tilbage og være selvstændig, og da det tidligere var foregået meget på mine præmisser, var det måske på tide med lidt ligestilling, forklarer han.

Det passede med, at stillingen som adm. direktør i Bolia blev ledig, og Lars Lyse Hansen har siddet i chefstolen i møbelkæden lige siden.

En ærlig leder

Succesen i Bolia er ikke kommet uden en vis erkendelse af egen ledelsesstil. For Lars Lyse Hansen har ærlighed været et af grundelementerne i tilgangen til medarbejderne.

I den tid han har været chef, har han sørget for at informere sine medarbejdere, om alle de nye tiltag og projekter, som lanceres.

- Det er regel nummer et som leder – vær altid ærlig og informerende, forklarer han og uddyber:

- Det gælder om at sige tingene, som de er, afholde statusmøder og få involveret medarbejderne. På den måde får man en tryghed, motivation og fremdrift i organisationen.

Derudover sætter han som leder pris på gamle dyder som flid og hårdt arbejde.

- Jeg går ind for, at man skal gøre sig umage med det, man laver, lige meget om man fejer på lageret eller udformer en marketingsstrategi. Jeg har en filosofi, der hedder: Enten går man ”all in”, ellers går man ingen steder, siger han.

Lars Lyse Hansen har også det, han kalder et dugfrisk råd til sine direktørkollegaer.

- Vi kender alle de basale ting som, at man skal kende sin forretning, sin branche og sine medarbejdere. Noget jeg har erfareret, der er lige så vigtigt er, at man skal være en kreativ dynamo, siger han og forklarer:

- Kreativitet er noget, der bliver nødt til at blive aktiveret fra direktøren. Man skal have fingeren på pulsen. Der skal tænkes nye tanker, specielt i krisetider.

Drømmer om klodens højeste bjergtinder

Når Lars Lyse Hansen ikke sidder bag skrivebordet i Bolia, bruger han tid på konen, de tre børn og lydstudiet, han har derhjemme.

Han har dog også en drøm om at bestige jordklodens syv højeste bjerge. Og netop derfor tager han hvert år en måned ud i verden og giver sig i kast med et nyt bjerg. Indtil videre har han nået tre tinder, men når man spørger ind til det sidste bjerg han har besteget, kan man høre en ærgrelse i stemmen, da han svarer.

- Jeg er lige kommet hjem fra en ekspedition til verdens mest ufremkommelige bjerg - Carstensz Pyramid i Indonesien - men vi nåede aldrig frem til selve bjerget, forklarer han. Han fortæller, at man, før man når til bjergets fod, skal igennem 100 kilometer regnskov, der er befolket af kannibaler i stammekrig. Det er dog ikke nok til at skræmme direktøren.

- Jeg har unfinished business i Indonesien, så jeg forsøger igen i år med en ny rute, slår han fast.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD