Fra butiksgulvet til direktørstolen: Mød topchefen, der havnede i Elgiganten ved et tilfælde
Peder Stedal fik ved et tilfælde et sælgerjob i Elgiganten. I dag, 20 år senere, er han topchef i elektronikgiganten og har sat fokus på kunderne.
Det var lidt af en tilfældighed, at Peder Stedal i første omgange havnede i Elgiganten.
- Jeg søgte noget salgserfaring og søgte et job som sælger i vores første varehus i Glostrup, fortæller Peder Stedal.
Han tager imod detailfolk.dk på Elgigantens hovedkontor i shoppingcentret Field’s i Ørestaden ved København.
Den 39-årige topchef, der i uformel velklædt stil tager imod i en åbentstående blå skjorte uden slips, stiller ellers normalt ikke op til portrætter. Han har dog alligevel valgt at sige ja tak til at lade detailfolk.dk’s udsendte kigge forbi til en kop kaffe. Spørgsmålet om hvorfor han sjældent lader sig portrættere, slår han hen med et:
- Det er ikke mig, men den opgave jeg er blevet betroet, der er det interessante.
Den betroede opgave som manden i spidsen for en organisation med en milliardomsætning, 2.000 ansatte og 29 varehuse fik Peder Stedal for to et halvt år siden, efter Jesper Boysen gik til den konkurrerende Expert-kæde. Indtil da har han i løbet af de snart 20 år, han har været ansat, været vidt omkring i Elgiganten, den norske Elkjøp Nordic-koncern og i moderselskabet Dixons Carphone.
Sælgerjobbet blev hurtigt afløst af et salgslederjob med ansvar for omkring 60 millioner kroner i omsætning og derefter gik det slag i slag.
- Jeg blev varehuschef som 23-årig, og der havde jeg ansvaret for omkring 130 millioner kroner i omsætning. Det var super spændende og er jo en af fordelene ved detailhandlen. Når jeg kiggede på mine kammerater, så læste de indtil de var i midten eller slutningen af 20’erne, siger Peder Stedal.
Han havde egentlig også en plan om at skulle læse videre, måske til cand.merc eller biløkonom. Det blev dog ikke til noget, selvom han var glad for at gå i skole. I stedet er han autodidakt og har ladet den ene udfordring tage den anden.
Det førte ham blandt andet til Centraleuropa og Italien, hvor han blandt andet sad som indkøbschef, salgsdirektør og kategoridirektør, inden han igen kom hjem til Danmark og fik ansvaret for forbrugerelektronik og markedsføring, indtil han kunne sætte sig i den ledige direktørstol.
Har sat fokus på kunder
Med Peder Stedal ved roret har Elgiganten sat et ekstra fokus på kunderne.
- Det er kundens århundrede, og som detailhandler i dag stiger kravene fra kunderne. De forventer i dag, at prisen er i orden, når man handler i Elgiganten. Det er en hygiejnefaktor. Så jeg har for min del forsøgt at sætte fokus på blandt andet kundeservice, forklarer Peder Stedal.
Derfor har han blandt andet været med til at introducere en know how-løsning, hvor kunderne kan få hjælp til at få sat deres elektroniske apparater op.
- Tid er jo det, som ingen har, og jeg er helt sikker på, at mange børnefamilier og kunder generelt er glade for ikke at skulle bruge en weekend på at sætte pc’en op til børnene eller installere tv’et. Det kan vi nu klare for dem for en rimelig pris, forklarer han.
Samtidig har varehusene også fået en overhaling.
- Vores varehusportefølje var temmelig underinvesteret. Vi har derfor speedet op og i snit har renoveret tre-fire varehuse per år. Det er klart, at vi også har satset meget online, det kommer vi også til at gøre fremadrettet, men skal du have en fysisk butik i dag, skal den være inspirerende og give kunderne en ekstra oplevelse, forklarer han og understreger, at der samtidig skal en stor sammenhæng mellem kanalerne.
- Det gennemsyrer hele forretningen for os, at uanset, hvor kunderne er, så skal de have en god oplevelse, og så er det lige meget om det er i kundecentret, på hjemmesiden eller nede i varehuset, siger han.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter