Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Her vil Matas sætte ind fremadrettet

Foto: detailfolk.dk



Friday den 29 May 2015 kl. 09:39 af: Freja Thorbech

Selvom StyleBox fortsat skuffer, er konceptet et af Matas' fokusområder i den fremadrettede strategi. Det samme er kundeklubben og netbutikken.

Matas fremlagde i går sit årsregnskab for 2014/15.

LÆS OGSÅ: Matas kæmper i presset marked

Her kunne den danske materialistkæde samtidig løfte sløret for, hvor man vil sætte ind fremadrettet. Målet er at blive en af markedets førende cross channel detailhandelsvirksomheder.

- Igennem en endnu større udnyttelse af samspillet mellem butiksnetværket, Club Matas og online aktiviteterne vil Matas skabe vedvarende konkurrencemæssige fordele og øget kundeloyalitet. Med kunden i centrum vil Matas således være blandt markedets absolut førende cross channel detailhandelsvirksomheder, skriver materialistkæden i regnskabet.

Vil skabe højere loyalitet blandt medlemmer

Matas' strategi består af seks hovedelementer.

Det første omhandler kædens loyalitetsprogram, Club Matas. De 1,5 millioner medlemmer udgør et stort aktiv for Matas, som man vil forsøge at udnytte i forsøget på at opnå større markedsandele. Helt konkret vil Matas i stadig større omfang forsøge at målrette sin individuelle kommunikation til medlemmerne for at sikre endnu større relevans for de enkelte medlemmer.

- Målet er højere loyalitet og øget vækst i medlemmernes købsfrekvens og værdien af deres gennemsnitlige varekurv, skriver Matas i regnskabet.

Derudover vil Matas også forsøge at styrke sit butiksnet samt sit udtryk. I forhold til butikkerne vurderer Matas, at der på trods af et allerede fintmasket butiksnet bestående af 294 butikker, fortsat er plads til nye butikker på det danske marked. Samtidig vil Matas også fremadrettet fortsætte med at opkøbe associerede butikker, hvis pris og beliggenhed er i orden. 20 af kædens 294 butikker er i dag associerede.

Udtrykket i butikkerne er også centralt for Matas-ledelsen.

- Udtrykket i Matas’ butikker i form af kundeservice, salg, varekoncept og fremtræden vil være en afgørende parameter for et styrket Matas og vægtes derfor højt i den samlede strategi, lyder det i årsregnskabet.

Ser fortsat potentiale i StyleBox

Det tredje af strategiens hovedelementer handler om kædens netbutik.

- Matas’ webshop er både en vigtig salgskanal for koncernen og en central del af virksomhedens cross channel strategi, hvor integrationen mellem den fysiske butik og webshoppen spås et væsentligt øget salgspotentiale, skriver ledelsen i regnskabet.

Derfor vil Matas fremadrettet også øge sin online tilstedeværelse og udvide forretningsomfanget. Det gælder både for matas.dk og styleboks.dk.

Og netop StyleBox er også et af Matas' fokusområder fremadrettet. Koncepetet består udover netbutikken også af fem fysiske butikker, der ifølge årsregnskabet realiserede et mindre underskud på linje med Matas' forventninger. Materialistkæden tror dog på, at der er muligheder for konceptet fremadrettet.

- Potentialet for konceptet vurderes positivt, og når konceptets økonomiske bæredygtighed er opnået i eksisterende butikker, ses gode muligheder for at ekspandere konceptet via såvel ”shop in shop” løsninger som via selvstændige butiksåbninger, skriver Matas-ledelsen i regnskabet.

Muligheder på apoteksmarkedet

Som det femte element i Matas' strategi fremadrettet, nævner materialistkæden mulighederne for at udvide på apoteksmarkedet. En ny ændring i loven om apoteksvirskomhed åbner for, at eksisterende apoteker kan drive shop-in-shop apoteker i detailbutikker og her mener Matas, at det ville være naturligt for kæden at sætte ind.

- Med udgangspunkt i Matas’ lange historie inden for salg af sundhedsprodukter, vitaminer og håndkøbsmedicin kombineret med et koncept for personlig rådgivning og høj troværdighed ville Matas stå i en stærk position i forhold til en udvidelse med forhandling af receptpligtig medicin, skriver Matas-ledelsen i regnskabet.

Her pointeres det dog også, at lovændringen kun i begrænset omfang giver Matas mulighed for at gå ned af den vej, fordi det netop kun er eksisterende apoteker, der kan åbne sådanne shop-in-shops. Matas vil dog undersøge mulighederne for at samarbejde med eksisterende apoteker om shop-in-shop-løsninger i udvalgte butikker.

Fokus på værdiskabelse

Som det sjette og sidste hovedelement i strategien ønsker Matas at sikre en fortsat høj værdiskabelse til aktionærerne.

- Dette sker ved en kontinuerlig optimering af den operationelle platform for derigennem at sikre en fortsat høj indtjeningsmargin i kerneforretningen og en stram styring af arbejdskapitalen, skriver ledelsen i regnskabet.

LÆS OGSÅ:Matas i nyt app-samarbejde med kosmetikgigant



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD