Her er vinderne af detailpriserne 2015
Vinderne er:
Berlingskes Detailhandelspris
- Teleselskabet 3
Retail Entrepreneurship Prisen
- Nemlig.com
MMM Prisen
- Lennart Lajboschitz
Tre detailvirksomheder blev torsdag kåret for hhv. deres betydning for detail, deres entreprenørånd og deres evner inden for marketing.
Det var tre prestigefyldte priser, der fandt nye ejermænd ved en prisuddeling på Børsen i København torsdag aften.
Det er Detail-forum, der uddeler priserne til de detailprofiler eller virksomheder, der har gjort sig fortjent til dem i årets løb.
120 gæster kunne fra deres pladser ved de fint opdækkede runde borde i den gamle børssal hylde aftenens vindere.
3 kunne glæde sig over at modtage Berlingskes Detailhandelspris, som teleselskabet løb med foran Hi-Fi Klubben og Stark, der også var nomineret i kategorien.
Prisen uddeles i et samarbejde mellem Berlingske Media og Detail-forum og gives til en aktør i detailhandelen, som er brændt igennem inden for marketing og annoncering i forhold til at skabe trafik, salg og loyalitet. Det er femte gang, at prisen uddeles og 3's repræsentant modtog hædersbevisningen til tonerne af Snoop Dogg, da det netop var for kampagnen 3LikeHome med den verdenskendte rapper i spidsen, at teleselskabet vandt prisen. 3 har i kampagneperioden opnået en stigende kundestrøm både i de fysiske butikker og online, ligesom selskabet har haft et stigende salg.
Fremtidens indkøb
Også hos nemlig.com var der grund til glæde. Netsupermarkedets stifter Stefan Plenge kunne tage Retail Entrepreneurship Prisen med sig hjem.
Prisen gives til en aktør, der ser eller skaber en stærk niche, som tilfører detailhandelen noget nyt eller på anden vis rykker i markedet. Nemlig.com vandt foran & Other Stories og Summerbird Organic.
Nemlig.com blev udpeget af komitéen, fordi netsupermarkedet har skabt en stor fokus på fremtidens måde at købe dagligvarer. Nemlig.com åbnede i august 2010 og er i dag Danmarks største online supermarked med mere end 7.300 dagligvarer, over 400 ansatte og en omsætning på et stort trecifret millionbeløb.
- Vilje og tro på eget koncept er det, der kendetegner aftenens vinder, sagde Søren Brogaard fra Steen & Strøm, der overrakte prisen fra scenen i Børssalen.
Og det var en glad Stefan Plenge, som detailfolk.dk mødte umiddelbart efter prisoverrækkelsen.
- Det er et kæmpe skulderklap bare at blive nomineret, så at vinde er virkelig fedt, lød det fra nemlig.com-stifteren.
Han understregede dog også, at både netsupermarkedets kunder og medarbejdere skulle have en stor del af æren.
- Det er lang tid siden, at det her stoppede med at være et one-man show, sagde Stefan Plenge, der lovede mere end en enkelt fyraftensøl til medarbejderne, når prisen skal fejres.
Fra 1 til 430 butikker
Aftenens sidste og mest prestigefyldte pris var MMM-prisen, der gives til en person eller virksomhed, der på særlig vis har haft betydning for detail- og/eller engroshandelen i Danmark. Den løb Tiger-stifter Lennart Lajboschitz med foran Arla Foods og Illums Bolighus. Fra en enkelt butik i København har Tiger siden starten i 1995 vokset sig til en stor international kæde med omkring 430 butikker i 25 lande.
Det var sidste års vinder, Magasin-direktør Peter King, der overrakte den 40 cm høje islandske falk, der er symbolet på prisen, der er blevet uddelt siden 1981. Og Peter King var med et glimt i øjet lidt i tvivl om, hvorvidt han skulle takke eller kritisere Lennart Lajboschitz, for Tiger-butikken i Cambridge, hvor Magasin-direktøren bor, er åbenbart et hit for de kvindelige medlemmer af familien King.
- Man kan aldrig gå ind i en Tiger-butik uden at købe noget, og der er altid en grund til at besøge jer, sagde Peter King blandt andet.
Han roste samtidig Lennart Lajboschitz og Tiger for evnen til hele tiden at forny sig.
- I tænker ud af boksen, og det er det, der gør en forskel, sagde Peter King.
Lennart Lajboschitz selv var dybt beæret.
- Det kommer virkelig bag på mig, og det er svært andet end bare at være glad, sagde den storsmilende Tiger-stifter til detailfolk.dk efter prisoverrækkelsen.
Han mindede dog om, at successen ikke kun er hans fortjeneste.
- Det er mig, der får en pris, men der er et team bagved, sagde Lennart Lajboschitz.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter