Her er nøglen til fremtidens forretningmodel
Glem dyre markedsundersøgelser, koden til fremtidens forretningsmodel ligger et helt andet sted, lyder det fra innovationskonsulent.
Virksomhederne er blevet alt for fokuserede på markedsundersøgelser, og har glemt, hvem det egentlig handler om - nemlig kunderne, sådan lyder det fra innovationskonsulent Lasse Stær Jensen, der arbejder på projektet 'Next Practice' på Teknologisk Institut, Center for Idé & Vækst.
- Alt for lidt innovation sker med udgangspunkt i brugernes behov og adfærd og for meget innovation sker, fordi teknologien i sig selv giver os muligheden. Det er et dogme, vi har levet med siden den industrielle innovation. I dag, hvor produkter mere og mere bliver forsøgt skræddersyet til specifikke segmenter, er (for)brugerne selve hjertet i forretningsmodellen, udtaler han i en pressemeddelse.
Tal med kunderne
Han fastslår, at kunderne er og bliver det vigtigste fokus for virksomheder, og virksomhederne skal komme ud fra kontorerne og få talt med dem.
I dag bruger masser af virksomheder markedsundersøgelser, når de skal udvikle produkter og lave markedsføring, men de risikerer at lave produkter, der rammer forbi kunden med den strategi.
- Virksomheder, nye som gamle, investerer typisk store summer i markedsresearch, der belyser markedet men har det med at forsømme kundeperspektivet. Det er en fejl. Fremtidige forretningsmodeller bør blive udviklet og designet med baggrund i forståelsen af specifikke kundebehov, siger Lasse Stær Jensen og tilføjer, at en virksomhed skal ud og have en ide om kundens omgivelser, rutiner bekymringer med mere, når de skal lave nye forretningsmodeller.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter