Her er Coops strategi frem mod 2024
Coop - 10 ingredienser mod 2024
# 1 // VORES MAD OG MÅLTIDER - SAMMEN OM BEDRE MAD
Vi vil gå sammen med kunder, leverandører og eksperter om at skabe mere spændende mad og måltider,
der lever op til formålet.
# 2 // VORES KOMMUNIKATION OG BRAND - ET NYT COOP
Vi vil fokusere vores kommunikation på mad og måltider. Investere i at styrke Coop-brandet.
Skærpe profilerne på vores kædebrands og gøre vores kommunikation mere digital.
# 3 // VORES KUNDER OG MEDLEMMER - EN SAMLET FAMILIE
Vi vil gøre det endnu mere attraktivt for både kunder og medlemmer at handle i hele Coop-familien
og forny medlemsprogrammet med udgangspunkt i mad og måltider.
# 4 // VORES VARER, PRISER OG SORTIMENT - ET UNIKT UDVALG
Vi vil give vores kunder flere varer, der er en omvej værd, ved at tilbyde et meget mere unikt sortiment
– og rykke dansk dagligvarehandel fra rabatkultur til ”lave priser hver dag”.
# 5 // VORES BUTIKKER OG ONLINE – BUTIKKER TIL ETHVERT BEHOV
Vi vil gøre det nemmere for vores kunder at handle hos os ved at gå i retning af klarere formater,
mere moderne og lokalt tilpassede butikker og ved at tænke digitale løsninger til kunderne.
# 6 // VORES LEVERANDØRER OG INDKØB – EN TÆTTERE RELATION
Vi vil fortsat sikre vores kunder gode priser, og vi vil i højere grad samarbejde tæt med vores leverandører
om initiativer, der fornyer og adskiller os fra andre.
# 7 // VORES DISTRIBUTION, LOGISTIK OG IT - FRISKERE VARER PÅ HYLDERNE
Vi vil levere friskere, lettere og mere stabilt til kunderne - ved at strømline processen fra producenten
til kundens hjem og ved hele tiden at arbejde for at gøre vores logistik og IT mere effektiv.
# 8 // VORES MÅDE AT OPFØRE OS PÅ - EN BANNERFØRER FOR ANSVARLIGHED
Vi vil opføre os ordentligt og præge danskernes madkultur i positiv retning ved at arbejde for
væsentlige mærkesager, der betyder noget for vores kunder og medlemmer.
# 9 // VORES MÅDE AT ARBEJDE PÅ - EN NY MÅDE AT SAMARBEJDE
Vi vil skabe flere gode oplevelser for vores kunder og medlemmer ved at bryde siloerne ned
samt løfte vores evne til at samarbejde om fælles sager til et helt nyt niveau.
# 10 // VORES MENNESKER - EN UALMINDELIG VIRKSOMHED
Vi vil give vores kunder og medlemmer flere gode indkøbsoplevelser, fordi de mærker, at vores medarbejdere føler, at de er en del af en ualmindelig virksomhed, der er drevet af stærke idealer og lysten til at forandre dansk dagligvarehandel.
Kilde: Coop - På Vej
Bedre mad, medlemstilbud og vareudbud. Coop er klar med den strategi, der skal lede dagligvaregiganten frem mod 2024, og konkurrenterne inviteres med på rejsen.
Der er blevet sat fokus på maden, efter Peter Høgsted sidste år trådte til som topchef i Coop.
I sommers kunne Peter Høgsted og dagligvaregiganten præsentere det såkaldte madmanifest, der skal være med til at forandre den danske dagligvarehandel.
LÆS OGSÅ: Ny ambitiøs plan: Sådan vil Coop skabe dagligvarerevolution
For nyligt kunne Peter Høgsted så på Stockmanns julekonference på Arken afholdt af Retail Institute Scandinavia præsentere den strategi, der er Coops rettesnor frem mod 2024. Coop på vej, hedder den.
Her er maden og det gode måltid også i centrum. Dagligvaregiganten arbejder med formålet "sammen om bedre mad".
- Sammen med vores medlemmer, medarbejdere og partnere vil vi arbejde for at fremme det gode måltid og udvikle den danske madkultur, lyder det blandt andet i Coops formål.
Det har fået dagligvarekoncernen til at opstille ti ingredienser, der skal bane vejen frem mod 2024 (se faktaboks).
Tidligere konkurrenter skal være samarbejdspartnere
Til konferencen på Arken havde Coop-topchefen også sørget for at tage et par ekstra eksemplarer af den nye strategiplan med til Per og Per med henvisning til Bank og Thau i henholdsvis Dansk Supermarked og Dagrofa. I Coop vil man nemlig hellere se de tidligere konkurrenter som fremtidige samarbejdspartnere, der hellere end gerne må kende til Coops fremtidsplaner.
- Vi tror på, at det er sjovere at være med til at udvide dagligvaremarkedet. Tænk hvis vi kunne gå sammen i branchen og snakke god mad og bedre dansk madkultur og få forbrugerne til at bruge 1 procent mere af deres disponible indkomst på mad, så kunne vi frigive 12 milliarder ekstra i dagligvarehandlen, og så tror vi nok, at det også skal dryppe på os, sagde Peter Høgsted med henvisning til, at Coop skal blive bedre til at tjene penge oven på sidste års mindre imponerende regnskab. Her kom dagligvarekoncernen ud med et EBIT-resultat på 85 millioner kroner mod 287 millioner kroner året før.
LÆS OGSÅ: Halvering af overskuddet i Coop
Fokus på maden ligger i rødderne
Ser man på de ti ingredienser, som dagligvarekoncernen vil koge sammen til fremtidens Coop, så handler nummer et netop om maden. Og det er ikke nyt i Coop at sætte fokus på mad, slog Peter Høgsted fast til konferencen på Arken.
- Vi blev grundlagt, netop fordi kongen havde givet en række købmænd lov til at sælge varer til overpris, så andelsbevægelsen blev dannet tilbage i 1866, hvor den første Brugs så dagens lys i Thisted under sloganet "ærlige varer til ærlige priser" og med en vision om at bringe gode fødevarer til folket, lød det fra Peter Høgsted.
Han fremhævede også madpyramiden, som Coop lancerede i 1976, fordi dagligvaregiganten altid har haft en holdning til den kost, danskerne spiser. Samtidig var Coop også først til at introducere økologiske varer på det danske dagligvaremarked i 1982. Den ballast sammenholdt med de paradokser, der ligger i, at danskerne har investeret milliarder i nye køkkener, køber kogebøger som aldrig før og ser mængder af madprogrammer i tv, mener Peter Høgsted betyder, at tiden igen er kommet til, at Coop har en holdning til mad.
Vil gøre det mere attraktivt at være medlem
Ud over det store fokus på bedre mad, så byder de ti ingredienser også på en kommunikation, der skal sætte fokus på det nye Coop.
- Vi vil tale mere om kvalitet, smag og måltider og ikke kun kommunikere pris, tilbud og rabatter, lyder det blandt andet i Coops strategi.
Derudover skal det gøres endnu mere attraktivt at være medlem af Coop.
- Vores medlemsprogram skal give medlemmerne værdi i hverdagen og være med til at positionere Coop som den dagligvarehandel, der forstår sine medlemmers behov og ønsker og arbejder for at skabe mest mulig værdi i medlemskabet, skriver Coop i strategien.
Også varerne får en overhaling.
- Vi skal indføre et langt mere spændende og innovativt produktsortiment. Vi skal lancere nyheder og unikke produkter i et langt højere tempo end i dag, lyder det blandt andet i Coops strategi, og Peter Høgsted kunne da også på Arken løfte sløret for, at 2015 blandt andet vil byde på spændende nye vareserier i Coops butikker.
Sætter fokus på medarbejderne
Det er ikke kun kunderne, der vil mærke en forandring i fremtidens Coop. Også medarbejderne kommer i fokus frem mod 2024.
- Coop skal være en ualmindelig virksomhed at være ansat i, står der blandt andet i strategien.
Det betyder blandt andet, at Coop sætter fokus på talenterne.
- Vi vil særligt styrke vores talentudvikling og vores indsats for at få flere kvinder ind på en ledelseskarriere, skriver Coop i sin strategi.
Se alle de ti ingredienser, der skal være Coops rettesnor frem mod 2024 i faktaboksen.
Coop har 1200 butikker i kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Fakta.
LÆS OGSÅ: Ny strategi: Derfor investerer Coop nu i iværksættere
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter