Ny ambitiøs plan: Sådan vil Coop skabe dagligvarerevolution
Coop lancerer banebrydende initiativ, der skal "forandre dansk dagligvarehandel". Blandt andet skal 25 procent af Coops varer skiftes ud med nye produkter.
25 procent af alle fødevarer i alle Coops 1200 butikker vil blive erstattet af nye varer over de kommende 5 år. Det er ét af punkterne i Coops nye og hidtil største initiativ for at udvikle dansk dagligvarehandel og madkultur.
Kunderne vil få flere lokalt producerede, flere varer med vægt på den gode smag og flere varer med større hensyn til dyrevelfærd.
- Vi vil forandre dansk dagligvarehandel og forbedre danskernes daglige madoplevelser, siger food-direktør Jens Visholm, Coop, i en pressemeddelelse.
Initiativet er resultat af et udviklingsarbejde, der blev sat i gang i januar i år efter, at Coops adm. direktør Peter Høgsted meldte ud, at dansk dagligvarehandel trænger til fornyelse og udvikling. Fokus skal flyttes fra ensidigt pris til i større grad også at vægte kvalitet, udvalg – altså flere nye og bedre varer og på sigt en udvikling af dansk madkultur.
- Som land befinder vi os i den gastronomiske elite og bryster os med Michelin stjerner. Danskerne ser underholdningsprogrammer som aldrig før om mad og kager. En stor del af alt tv handler om mad, men vi kan i stadig mindre grad selv lave maden. Vi bygger dyre samtalekøkkener, men laver ikke mad i dem. Vi bruger mindre end 10 procent af vores disponible indkomst på fødevarer, hvilket er blandt det laveste i Europa. Vi mener, der er noget at arbejde med, siger Jens Visholm.
Hele branchen skal løfte opgaven
Initiativet er blevet skabt på baggrund af forbrugerundersøgelser med 10.000 udsagn fra forbrugere, workshops og en konference med eksperter og interesseorganisationer i begyndelsen af maj.
- Det er en spændende og ambitiøs rejse vi begynder på i dag, men også en rejse vi er ydmyge omkring. For dette er ikke noget, Coop kan ændre alene, siger Jens Visholm, der har ansvaret for, at kunderne kommer til at kunne få nye smagsoplevelser i butikkerne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma
Derfor kalder vi initiativet for Coop & Co. Det er samtidig en invitation til vores medlemmer, kunder, leverandører, interesseorganisationer og også vore konkurrenter om at sætte en ny dagsorden, hvor kvalitet, nydelse og samvær omkring måltidet får en lidt større plads i vores fælles hverdag. Pris vil fortsat være et meget væsentligt parameter for vores forretning – men vi vil også tale om de gode råvarer, det gode måltid og om, hvor vi får varerne fra, siger Jens Visholm.
Blandt punkterne i initiativet er:
- 50 procent af alle fødevarer skal være unikke Coop-varer, hvilke betyder, at der gives omsætning for et to-cifret milliard beløb fri til nye varer
- Ny forhandlingsmodel for små leverandører, der ikke længere skal indgå årsaftaler som de store
- Indførsel af ”Onsdag – God Maddag”, der gennem inspiration og aktiviteter i alle Coops kæder skal gøre det nemt at få et godt hverdagsmåltid
- Ny årlig fødevarepris som skal uddeles til personer eller organisationer som arbejder for at genskabe fællesskabet omkring madlavning og måltid
- Etablering af partnerskaber med mange flere mindre leverandører for at få et mere differentieret udvalg af danske varer i butikkerne.
- 500 nye varer gennem nye partneraftaler med kokke om udvikling og udvælgelse af varer med mere smag
- Forstærket indsats for at øge udvalg og salg af ansvarlige varer inden for økologi, dyrevelfærd og sundhed
Coop forventer at indgå en række partnerskaber, der skal være med til at realisere visionerne om en bedre madkultur. Det første er et partnerskab med Tivoli, der både omfatter en række fordele for Coops 1,4 million medlemmer, og fælles projekter omkring madkultur.
Hele Coops koncernledelse deltager i en række arrangementer på Folkemødet på Bornholm 12. -15. juni, hvor de vil debattere fremtidens danske fødevarekvalitet.
LÆS OGSÅ: Ny satsning har sat skub i Coops netsalg
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter