Har du styr på udsalgsreglerne?
Når sommerudsalget i disse dage springer ud i fuldt flor de fleste steder, er der faktisk en del regler at holde styr på. Kender du dem alle?
Når sommerudsalget bliver skudt i gang i disse dage, er det godt at være opdateret på udsalgsreglerne. Har du styr på reglerne, inden du går i dialog med kunderne? Hvis ikke, så læs om nogle af de vigtige regler her.
LÆS OGSÅ: Sommerudsalg 2013 - her er startdatoerne
Hvornår er det en udsalgsvare?
Det er vigtigt at vide, hvornår man må kliste det gule skilt med "udsalg" op ved en vare eller en hylde, for udtrykket "udsalg" må i følge markedsføringsloven kun anvendes, hvis det kan dokumenteres, at der er tale om en vare, som umiddelbart forud for udsalget var til salg til en højere pris i forretningen, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på forbrug.dk.
For eksempel må varer, der er indkøbt særligt fordelagtigt, og derfor kan sælges billigere end normalt, eller varer der sælges umiddelbart efter indkøb, ikke sælges som "udsalgsvarer", ifølge forbrug.dk.
Skal man tilbyde returret?
Mange tror, at man aldrig har returret på udsalgsvarer, men det er ikke en helt korrekt opfattelse. Hvis butikken normalt tilbyder fortrydelses- eller ombytningsret, har kunden som udgangspunkt også denne ret på udsalgsvarer, medmindre det fremgår tydeligt af tilbuddet, at varen ikke kan returneres, skriver forbrug.dk.
Så hvis du vil være sikker på ikke at få udsalgsvarer retur, så sørg for, at det fremgår at skiltet, at varen ikke kan returneres.
LÆS OGSÅ: Kender du reglerne i udsalgsjunglen?
Altid to års reklamation
Det er også vigtigt at være opmærksom på, at den to-årige reklamationsret også gælder for udsalgsvarer. Har varen fejl eller mangler, som kunden blev gjort opmærksom på ved købet, og som er årsagen til prisnedsættelsen, gælder reklamationsretten dog ikke, ifølge forbrug.dk.
Det er derfor vigtigt, at gøre kunden opmærksom på de fejl, varen måtte have, før købet.
Læs om flere udsalgsregler og andre detailemner på www.forbrug.dk
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter