Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Hamleys vil ekspandere i Norden

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 4 March 2014 kl. 14:53 af: Freja Thorbech

De danske franchisetagere på legetøjskonceptet Hamleys har planer om at åbne en række nye butikker i de nordiske lande.

Der kommer flere Hamleys-butikker i Norden i løbet af de næste par år.

Det fortæller Kenneth Nørgaard, der er adm. direktør i firmaet Kids Retail, der er franchisetager på Hamleys-konceptet i Norden.

Hamleys har været på det danske marked siden 2005, og kæden har netop nu fire danske butikker. De er alle placeret i Storkøbenhavn med beliggenheder som Københavns Lufthavn, Field’s, Vesterbrogade og på toppen af Illum i hjertet af København.

Men Hamleys kigger også andre placeringer rundt om i landet. Hamleys har særligt fokus på området nord for København, mens også storbyer som Odense og Aarhus er i spil, når der skal findes placeringer til nye butikker. Hamleys-konceptet vil nemlig ikke kunne bære at blive landsdækkende, vurderer Kenneth Nørgaard.

- Vi skal ud i byer, der har et vist antal mennesker, og vi skal også gerne ligge i shoppingcentre, der har i hvert fald 6-7 millioner besøgende. Det er der, vi synes, at vi kan drive en profitabel forretning, siger franchisetageren til detailfolk.dk.

Han fremhæver Top-Toy, der står bag kæderne BR og Toys’R’Us, og supermarkederne som nogle af de største konkurrenter på det danske legetøjsmarked.

- Vi er ikke nogen stor spiller på det danske marked. Vi har maks. et par procenters markedsandel i Danmark, og vi bliver aldrig en kæmpe spiller, da vores distribution er meget selektiv. Vi skal slet ikke ud og ligge i 25 danske byer, siger Kenneth Nørgaard.

Satser især på Norge og Sverige

Det er derfor især på det norske og svenske marked, at legetøjskæden regner med, at der skal åbnes butikker i den kommende tid.

Netop nu har Hamleys tre butikker i Sverige, mens man åbnede den første i Norge i september sidste år. Og både det svenske og norske marked har plads til flere butikker end det danske, vurderer Kenneth Nørgaard.

- I Sverige er markedet selvfølgelig større, da der bor flere mennesker, men Sverige er også længere fremme med at have storcentre, som folk kører efter. Svenskerne kan godt køre 30 til 60 minutter for at komme til et af de helt store centre, hvor de bruger en hel eller en halv dag på at shoppe. Den kultur har vi slet ikke i Danmark, forklarer han.

I Norge er der også god plads til nye butikker, da man indtil videre kun har åbnet en enkelt Hamleys-butik i Oslo. Kenneth Nørgaard vurderer, at der både er plads til flere butikker i den norske hovedstad, mens landet også har tre-fire andre storbyer, hvor man med fordel kunne placere en Hamleys-butik.

Franchisetageren regner med på sigt at have omkring 25-30 butikker på hele det nordiske marked.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD