Google lancerer nyt annonce-redskab
Det er svært at vide, hvilke annoncer der får kunderne til at gå ned i butikken. Det forsøger Google nu at ændre med nyt redskab.
Mange butikker og kæder vælger ofte at annoncere via Google. Spørgsmålet er dog ofte, hvor stor en del af den annoncering, der får kunderne til at gå ned i den fysiske butik for at købe varerne.
Den problemstilling forsøger Google nu at løse med en ny feauture, som er tilknyttet Google Adwords. Den er blevet udrullet i Danmark, Sverige og Norge i midten af august. Den nye feauture tilbydes større kæder, som får mulighed for at tracke deres kundegruppe, efter de har trykket på en onlineannonce.
Kundens mønster
Helt overordnet betyder featuren, at Google kan registrere, om kunderne går hen til den fysiske butik, efter de har klikket på en annonce. Bruger kunden enten en androidtelefon eller en Google-konto, eksempelvis i form af en Gmail eller browseren Chrome, kan Google registrere, hvor kunden er, når hun/han trykker på annoncen. Derefter vil Google så registrere, om kunden går ind i butikken.
Grunden til, at denne funktion kun tilbydes kæder, er, at det er ulovligt at tracke den enkelte kunde. Google kan således udelukkende give en melding om, hvor stor en andel af kunderne, der trykkede på annoncen, som senere hen vælger at besøge butikken. Derfor skal der være et vist datagrundlag, for at det kan lade sig gøre. Google vil dog ikke oplyse, hvor stort kundegrundlaget skal være.
Krav til brug af feature
Det er ikke alle, der kan bruge den nye feature. Google har en række krav, som skal være opfyldt, før man som virksomhed er kvalificeret. Man skal:
- have adskillige fysiske butikker i de kvalificerede lande.
- modtage tusindvis af annonceklik og mange besøg i butikken.
- have en Google My Business-konto, der er linket til din AdWords-konto.
- oprette hver enkelt af dine fysiske butikker på din Google My Business-konto.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter