Så mange blev snydt af falsk Fakta-annonce
Udsigten til et gavekort lokkede Facebook-brugere til at klikke på en falsk reklame for Fakta.
Sociale medier er et slafferenland for svindlere og falske reklamer. På Facebook har en fup-annonce for dagligvarekæden Fakta snydt over 25.000 tilbudsjagtende danskere. Det skriver Computerworld.
- Tillykke! Du er blevet valgt til at deltage i vores korte undersøgelse og få en 1500 kr Fakta kupon. Sådan forsøgte bagmændene at lokke forbrugerne til at angive deres e-mailadresse og dele reklamen med deres venner på Facebook. Fupnummeret var online i seks timer, inden det blev pillet ned.
Formålet med denne type annoncer er ofte at få forbrugrene til at sige ja til en masse ekstra spam, når de indtaster deres personlige oplysninger, for at få fingrende i det lovede gavekort. Derfor gælder det om at være på vagt, inden fælden klapper.
- Først og fremmest skal man huske fornuften, læs indholdet og vær kritisk. Men har man klikket, så er det svært at gøre noget, siger Peter Kruse fra det danske sikkerhedsfirma CSIS til Computerworld.
Andre dagligvarekæder som Aldi og Netto har også oplevet at lægge logo til falske annoncer, og i 2014 var Lidl ude og advare sine danske kunder om en falsk konkurrence i butikkens navn.
LÆS OGSÅ: Fuplinks kostede netbutik synlighed hos Google
Læs hele artiklen på ComputerworldFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter