Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Du spammer måske dine kunder uden at vide det

Foto: detailfolk.dk



Friday den 19 June 2015 kl. 15:35 af: Lise Møller Schilder

Kommunikationen på internettet har efterhånden fået mange ansigter. Det kan føre til klager om spam. Se med her, hvis du er i tvivl om du spammer.

Måske har du fået verdens bedste idé til en reklamekampagne på nettet. Måske er du i gang med at spamme en masse kunder? Det kan være svært at vide som virksomhedsejer. 

En ting, der er sikkert, er dog at Forbrugerombudsmanden årligt får 20.000 klager fra kunder, der mener, at de bliver spammet. Derfor har Forbrugerombudsmanden lavet en guide til, hvordan du undgår at spamme. Du kan se nogle af rådene her.

Hvornår er det ulovligt at sende mails, sms’er?

Du må ikke som erhvervsdrivende sende elektronisk post, for eksempel via mail eller sms, med henblik på salg af en vare eller tjenesteydelse. Det gælder dog ikke, hvis modtageren har givet samtykke til det.

Må man sende en mail og tilbyde modtageren et job?

Ja, det er ok, at sende en mail og tilbyde modtageren et job. Et job er nemlig ikke omfattet af det såkaldte afsætningsbegreb i markedsføringslovens § 6.

Må man sende reklamemails til kunder, man har et aftaleforhold med?

Nej, den går ikke. Det er ulovligt at sende mails eller andet elektronisk post til nuværende kunder, hvis det er med henblik på yderligere salg. Igen skal man sørge for, at kunden inden da har givet samtykke til det. Til gengæld må man godt sende en mail og oplyse modtageren, hvis et kontraktforhold er ændret.

Må man have reklamer i en mailsignatur?

Det her er en gråzone. Generelt må man som erhvervsdrivende gerne have et logo i sin signatur, og man må også gerne have en neutral henvisning til sin hjemmeside. Men der må ikke være tilbud eller andre opfordringer til køb af varer eller tjenester i signaturen.

Må man have en konkurrence på Facebook, hvor deltagerne skal ”like” et opslag, hvis de vil deltage?

Det må du gerne, selvom et like eller en deling fra en facebookbruger også vises på vennernes væg. Den slags markedsføring er ifølge Forbrugerombudsmandens ikke omfattet af spamforbuddet i markedsføringslovens § 6, stk. 1. Der er nemlig ikke taleom elektronisk post.

- Derimod er det omfattet af begrebet ”andre midler til fjernkommunikation”, jf. markedsføringslovens § 6, stk. 3. Det betyder, at facebookbrugerens venner skal have mulighed for at frabede sig opslag fra en bestemt erhvervsdrivende, så opslag fra/om den erhvervsdrivende ikke vises i brugerens ”newsfeed”, skriver Forbrugerombudsmanden.

Facebook har nemlig en funktion, der gør det muligt at frabede sig informationer fra bestemte profiler.

Du kan læse om mange flere problemstillinger på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her.

LÆS OGSÅ: Stylepit får gigantbøde i spamsag



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD