Du spammer måske dine kunder uden at vide det
Kommunikationen på internettet har efterhånden fået mange ansigter. Det kan føre til klager om spam. Se med her, hvis du er i tvivl om du spammer.
Måske har du fået verdens bedste idé til en reklamekampagne på nettet. Måske er du i gang med at spamme en masse kunder? Det kan være svært at vide som virksomhedsejer.
En ting, der er sikkert, er dog at Forbrugerombudsmanden årligt får 20.000 klager fra kunder, der mener, at de bliver spammet. Derfor har Forbrugerombudsmanden lavet en guide til, hvordan du undgår at spamme. Du kan se nogle af rådene her.
Hvornår er det ulovligt at sende mails, sms’er?
Du må ikke som erhvervsdrivende sende elektronisk post, for eksempel via mail eller sms, med henblik på salg af en vare eller tjenesteydelse. Det gælder dog ikke, hvis modtageren har givet samtykke til det.
Må man sende en mail og tilbyde modtageren et job?
Ja, det er ok, at sende en mail og tilbyde modtageren et job. Et job er nemlig ikke omfattet af det såkaldte afsætningsbegreb i markedsføringslovens § 6.
Må man sende reklamemails til kunder, man har et aftaleforhold med?
Nej, den går ikke. Det er ulovligt at sende mails eller andet elektronisk post til nuværende kunder, hvis det er med henblik på yderligere salg. Igen skal man sørge for, at kunden inden da har givet samtykke til det. Til gengæld må man godt sende en mail og oplyse modtageren, hvis et kontraktforhold er ændret.
Må man have reklamer i en mailsignatur?
Det her er en gråzone. Generelt må man som erhvervsdrivende gerne have et logo i sin signatur, og man må også gerne have en neutral henvisning til sin hjemmeside. Men der må ikke være tilbud eller andre opfordringer til køb af varer eller tjenester i signaturen.
Må man have en konkurrence på Facebook, hvor deltagerne skal ”like” et opslag, hvis de vil deltage?
Det må du gerne, selvom et like eller en deling fra en facebookbruger også vises på vennernes væg. Den slags markedsføring er ifølge Forbrugerombudsmandens ikke omfattet af spamforbuddet i markedsføringslovens § 6, stk. 1. Der er nemlig ikke taleom elektronisk post.
- Derimod er det omfattet af begrebet ”andre midler til fjernkommunikation”, jf. markedsføringslovens § 6, stk. 3. Det betyder, at facebookbrugerens venner skal have mulighed for at frabede sig opslag fra en bestemt erhvervsdrivende, så opslag fra/om den erhvervsdrivende ikke vises i brugerens ”newsfeed”, skriver Forbrugerombudsmanden.
Facebook har nemlig en funktion, der gør det muligt at frabede sig informationer fra bestemte profiler.
Du kan læse om mange flere problemstillinger på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter