Coop får bøde for spammail
Det koster nu Coop en bøde, at dagligvaregiganten flere gange sendte mails til en forbruger, der havde frabedt sig det.
Coop har valgt betalt en bøde på 10.000 kroner for at have sendt uønskede nyhedsbreve på mail til en kunde. Det oplyser Forbrugerombudsmanden.
Dagligvaregiganten overtrådte markedsføringsloven ved at sende de uanmodede reklamer til forbrugeren, som om vedkommende flere gange havde frabedt sig det.
- Når en forbruger frabeder sig flere reklamer, skal virksomheden også stoppe med at sende dem, siger kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, Benedikte Havskov Hansen.
- Coop fortsatte med at sende reklamer, selvom forbrugeren flere gange havde afmeldt dem. Det er i strid med markedsføringsloven, siger hun i en pressemeddelelse.
Samlet politianmeldte Forbrugerombudsmanden fem selskaber i oktober i år for at have overtrådt markedsføringsloven. Coop er det tredje selskab af de fem, som betaler en bøde.
Forbruger afmeldte sig flere gange
Den konkrete sag handler om en forbruger, der flere gange afmeldte sig elektroniske nyhedsbreve fra Coop ved at sende mail til kundeservices mailadresse.
To gange bekræftede dagligvaregiganten afmeldingen, men alligevel fortsatte forbrugeren med at få nyhedsbreve.
Coop har oplyst, at de uanmodede nyhedsbreve blev udsendt som følge af en både teknisk og menneskelig fejl, oplyser Forbrugerombudsmanden.
Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på sagen via sin spam-postkasse, hvor der sidste år indkom omkring 1500 klager hver måned.
Ifølge markedsføringsloven må en virksomhed ikke sende elektroniske reklamer til forbrugere, der har tilbagekaldt et tidligere afgivet samtykke.
Og det skal være både let og gratis for forbrugerne at framelde sig elektroniske reklamer, og de skal til enhver tid kunne gøre det.
/ritzau/
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter