Føtex sætter prismatch på pause
Føtex sætter den omstridte prismatch-kampagne på pause på ubestemt tid, men den vender tilbage, slår kæden fast.
Der kommer ikke prismatch-rabatter på bonerne fra Føtex i den kommende tid.
Supermarkedskæden har valgt at sætte prismatch-kampagnen på pause indtil senere i år.
- Vi vil gøre konceptet færdigt og klar til at det kan vende tilbage senere i år, siger pressechef i Dansk Supermarked Mads Hvitved Grand til detailfolk.dk.
Prismatch blev lanceret i slutningen af oktober, og Mads Hvitved Grand forklarer, at det hele tiden har været tænkt som en midlertidig kampagne, der i første omgang skulle løbe året ud.
- Vi forlængede kampagnen i to en halv måned for at samle flere erfaringer, siger han.
Det er de erfaringer, som kæden nu vil bruge til at justere konceptet.
Uigennemskuelig kampagne
Kampagnen har da også været udsat for en del kritik i sin korte levetid.
Blandt andet er den blevet beskyldt for at være et søm i mærkevarernes ligkiste.
LÆS OGSÅ: Ekspert: Prismatch truer mærkevarer - ikke discountbutikker
Samtidig kunne test foretaget af medierne vise, at der var fejl på prismatch-prisen i flere tilfælde.
LÆS OGSÅ: Føtex' prismatch dumper i test
Og så er den også blevet beskyldt for at være alt for uigennemskuelig. Og netop den del kan Mads Hvitved Grand godt nikke genkende til.
- Noget af det vi godt kan se er, at kampagnen ikke har været så enkel, som vi selv troede, siger han.
Den samme melding kommer fra Flemming Birch, der er partner i virksomheden Birch & Birch Markedsudvikling.
- Markedet går generelt i en retning af mere gennemsigtighed. Prismatch er derimod et klart skridt mod mindre gennemsigtighed. Der er så mange undtagelser, som det kan være svært for fru Jensen at forstå. Prismatch gælder blandt andet kun ved mærkevarer, ikke ved mængderabatter og kun hvis varen har den præcis samme størrelse, siger Flemming Birch til detailfolk.dk.
Han har generelt ikke været imponeret af kampagnen og tror, at det bliver svært for Føtex at gøre den mere gennemsigtig.
- Vi er ude i et land, hvor du er nødt til at gardere dig i hoved og røv, hvis konkurrenterne ikke skal drille dig, forklarer Flemming Birch.
Kampagnen har været en succes
På trods af kritikken beskriver Mads Hvitved Grand prismatch-kampagnen som en succes.
- Vi har kunne se at både faste og ikke-faste kunder har taget den til sig, siger han.
Sammen med en række andre tiltag som eksempelvis kædens guldsmærkekampagne har det været en medvirkende årsag til, at kæden har fået flere kunder, mener han.
LÆS OGSÅ: Varehuse sælger millioner af gryder i succes-kampagne
- De har allesammen haft hver deres effekt, siger Mads Hvitved Grand til detailfolk.dk og slår fast, at det ikke er det sidste, vi har set til prismatch.
- Det vender helt sikkert tilbage i en justeret form, siger han.
Føtex har haft 4,5 millioner kasseekspeditioner, der har udløst større og mindre prismatch-rabatter i perioden.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter