Ekspert: Prismatch truer mærkevarer - ikke discountbutikker
Føtex Prismatch kan blive et solidt søm i mærkevarernes ligkiste. Men at undergrave discountbutikkerne er kampagnen ikke i nærheden af, fastslår ekspert.
Føtex matcher discountbutikkernes priser på mærkevarer for at holde sine kunder væk fra discountbutikkernes tilbudshylder. Men discountbutikkernes kunder handler discountvarer, og derfor rammer kampagnen skævt, mener Flemming Birch, der er partner i virksomheden Birch & Birch Markedsudvikling.
Han mener slet ikke kampagnetrykket på mærkevarer ligger hos discountkæderne, men derimod hos midtersegmentet som SuperBrugsen, Kvickly og SuperBest. Lidl og Aldi slår sig i forvejen op på deres egne mærker, og den tendens vil øges med kampagnen, spår Flemming Birch.
- Føtex Prismatch er en på lampen til mærkevarerne, som via kampagnen vil opleve yderligere prispres, samtidig med at kampagnen gør det mere attraktivt for kæderne at køre på de produkter, der ikke direkte kan sammenlignes, hvilket primært vil sige private labels, skriver Flemming Birch i sin blog på detailfolk.dk.
Positionerer sig som kvalitetsbutik med discount i maven
Når Føtex kører den her prismatch-kampagne, handler det i høj grad om positionering. Prisen på deres mærkevarer skal sende et signal om det generelle prisniveau i butikken.
- Tag f.eks. et kendt mærke som Ota solgryn. Hvis det er billigt, så er det nok en billig butik. Det er det, man gerne vil have folk til at tænke, siger Flemming Birch til detailfolk.dk.
Årsagen til, at Føtex vælger mærkevarer, er fordi, det er det eneste, man reelt kan sammenligne. Man er sikker på, det er det samme alle steder.
- Du kan ikke sammenligne svineskanker fra Føtex' slagter med Aldis svineskanker, pointerer Flemming Birch.
Mærkevarer som trækplaster
Derfor er det også mærkevarer, midtersegmentet bruger som trækplaster uden på deres tilbudsaviser.
- Føtex har med kampagnen valgt at tage kampen op med discountbutikkernes mærkevarer. Der hvor det klinger hult, er når de ikke tager kampen op mod Kvickly. Kvickly kører kampagner ligesom dem selv med slagtilbud på mærkevarer, og det vil aldrig kunne lade sig gøre at ligge og matche dem hver uge, siger han.
- De kæder, der bliver mindst ramt af det, er lige netop de discountkæder, kampagnen er rettet imod, konkluderer Flemming Birch.
SE HANS BUD PÅ DISCOUNTKÆDERNES MODSVAR OG LÆS BLOGGEN I SIN FULDE LÆNGDE HER
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter