Føtex løfter sløret for ny vision
De seks byggeklodser til fremtidens Føtex
- Bedst på kød, brød, frugt og grønt: Føtex skal være bedst til at give kunderne velsmagende og frisk kvalitet inden for kød, brød, frugt og grønt.
- Vi handler med omtanke: Føtex har en klar holdning til kvalitet og sundhed og tager ansvar for det supermarked, Føtex driver.
- Alt på ét sted: Føtex skal give kunderne et supermarked, hvor de kan få god kvalitet samlet på ét sted – uanset om det drejer sig om fødevarer, nonfood eller tekstil.
- Vi kender vores kunder: Føtex skal være det foretrukne supermarked for familier med børn fra 0-7 år, 7 år+ og voksne over 50 år og vise, at Føtex forstår deres behov.
- Basisvarer til konkurrencedygtige priser: Føtex skal være i stand til at matche discountkædernes priser på de vigtigste basisvarer, så Føtex’ kunder kun behøver at handle ét sted.
- God service: Føtex skal have de mest servicemindede og imødekommende medarbejdere, der giver Føtex’ kunder en behagelig og inspirerende indkøbsoplevelse.
Kilde: Dansk Supermarked News
Et fornyet fokus på den gode kvalitet og et styrket koncept skal gøre Føtex til nummer ét blandt de danske supermarkeder, lyder ambitionen.
Føtex vil være nummer et blandt de danske supermarkeder.
Derfor har kæden lanceret en ny vision, der skal sikre, at man bliver det ultimative supermarked for både kunder og medarbejdere. Det skriver Dansk Supermarked i det seneste nummer af medarbejderbladet Dansk Supermarked News.
Ved at styrke sit koncept og sætte fokus på den gode kvalitet vil Føtex ruste sig til kampen mod konkurrenterne på dagligvaremarkedet.
Udgangspunktet er blandt andet en undersøgelse blandt 3.000 forbrugere og cirka 1.200 Føtex- og Dansk Supermarked-ansatte. Undersøgelsen har dannet baggrund for udformningen af seks byggeklodser, der skal udgøre fundamentet i den fremtidige retning (se faktaboks). Det handler blandt andet om at være bedst inden for en række områder som kød, brød, frugt og grønt samt at yde en god service. Og her spiller medarbejderne en central rolle, understreger Føtex-direktør Mette Maix.
- Vi kan udvikle nok så mange strategier, men når det kommer til stykket, er det ude på salgsarealerne kampen skal vindes, siger hun til Dansk Supermarked News.
Fokus på egen forretning
Den nye vision handler samtidig om at fastholde fokus på egen forretning i stedet for blindt at følge konkurrenter.
- De seneste år har discountmarkedet været i kraftig vækst. Her er vi blevet fanget i en kamp om kunderne, og vi har brugt for meget krudt på at matche discountbutikkerne på prisen. Fremover skal vi først og fremmest fokusere på kvalitet, men vi skal også tilbyde basisvarer til discount-priser. Vores fokus skal være på at være Føtex, skriver Mette Maix i en kommentar i Dansk Supermarked News.
Føtex vil blandt andet sætte fokus på varehusenes faglærte bagere og slagtere. Slagterne skal gøres mere synlige i butikken, ligesom de skal have mulighed for at tilpasse sortimentet til de enkelte butikker.
Det er ikke alle Føtex-varehuse, der har egen bager. De vil i stedet få billeder op ved bagerudsalget, som skal vise, at brødet rent faktisk er bagt af en Føtex-bager. Derudover er der fremstillet en tv-reklame fra bageriet i Føtex Bolbro i Odense, som skal give kunderne et indblik i, hvordan brødet i Føtex laves.
Føtex har 88 varehuse, heraf fem Føtex food, som ligger fordelt over hele landet.
LÆS OGSÅ: Kamp på dagligvaremarkedet: Føtex vil også sælge lokale varer
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter