Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Fremadstormende 7-Eleven tanker selvtillid med rekord

Foto: 7-Eleven/PR



Om 7-Eleven:

7-Eleven i Skandinavien drives af Reitan Convenience, som er en del af Reitangruppen AS – en af Skandinaviens ledende aktører inden for dagligvare- og conveniencehandel.

I Danmark har 7-Eleven været etableret siden 1993, hvor den første butik åbnede på Trianglen på Østerbro i København.

7-Eleven har i dag 189 butikker fordelt rundt om i landets storbyer, i provinsen, i storcentre, i Københavns lufthavn og på togstationer.

Kilde: 7-Eleven

Tuesday den 1 March 2016 kl. 06:10 af: Søren Duran Duus

Allerede inden offentliggørelsen af årsresultatet kan convenience-kæden afsløre, at driftsresultatet er det bedste nogensinde.

- Det går rigtig godt for os i 7-Eleven, og vi er godt tilfredse ud fra den betragtning, at forudsætningerne for at drive convenience i Danmark er blevet markant anderledes efter liberaliseringen af lukkeloven.

Sådan fortæller administrerende direktør for 7-Eleven i Danmark, Jesper Østergaard.

Det sker i et interview med detailfolk.dk forud for offentliggørelse af kædens årsregnskab for 2015. Regnskabet ligger klar, men uden at gå i detaljer med det kan Jesper Østergaard afsløre over for detailfolk.dk, at 7-Eleven i Danmark snart kan fremvise sit bedste driftsresultat nogensinde.

- Det kan vi kun være stolte over, og vi høster nu frugterne af vores strategi, som vi lavede i forbindelse med liberaliseringen af lukkeloven, siger direktøren for 7-Eleven i Danmark og peger dermed på, at lukkeloven 1. oktober 2012 blev afskaffet og erstattet af en helligdagslovgivning, hvilket betød, at butikker frit kan holde åbent med undtagelse af helligdage.

LÆS OGSÅ:7-Eleven i første danske plus nogensinde

Salgsfordobling af sunde varer

7-Eleven, som i dag har 189 butikker rundt i landet, blev etableret i Danmark i 1993 og kunne i fjor fremvise sit første danske overskud nogensinde. Således landede årsresultatet for 2014 på 1,9 millioner kroner mod et minus året før på 17,3 millioner kroner.

Jesper Østergaard forklarer, at det er den transformation, som 7-Eleven har været igennem i forbindelse med afskaffelsen af lukkeloven, der omsider har fået convenience-kæden på rette spor. Med kædens strategi er 7-Eleven gået fra at være en kiosk med madvarer til i langt højere grad at være en madbutik med et kioskudvalg.

Som en del af strategien har kæden forsøgt at gøre op med fordommene om udelukkende at lange usunde sager over disken til folk på farten. Samtidig har 7-Eleven fået mere fokus på sunde convenience-produkter, både hvad angår mad og drikke.

LÆS OGSÅ: Detailekspert: Disse trends vil præge detailhandlen i 2016

I dag sælger ’down on the corner-kæden' – udover blandt andet hotdogs og de velkendte Baby Bites (pølsehorn) – eksempelvis rawkager, palæoboller, chiabarer, proteinsalater og flere juice-produkter.

- Vi har stor succes med vores sunde convenience-produkter, konstaterer Jesper Østergaard og fremhæver, at antallet af solgte sunde varer er blevet fordoblet.

Hvor det for tre år siden var hver sjette vare, der blev solgt i hver af de tre kategorier mad, bageri samt varme og kolde drikke, som af 7-Eleven bliver betegnet som sunde varer, er det nu hver tredje.

- Danskerne har de senere år for alvor fået smag for sunde varer, og jeg er sikker på, at den udvikling fortsætter. Derfor vil vi i 7-Eleven løbende udvide vores sortiment af både sunde og mindre sunde convenience-produkter, siger Jesper Østergaard.

LÆS OGSÅ: 7-Eleven ændrer fokus

Øget konkurrence

Også hos landets to største detailhandelskoncerner, Coop og Dansk Supermarked, har man fået meget mere fokus på convenience og sunde varer.

Coop meddelte i januar, at koncernen åbner 400 nye takeaway-afdelinger i Kvickly, Superbrugsen og Irma, fordi danskerne nu – ifølge dagligvarekoncern – køber takeaway for 10 milliarder kroner årligt i den samlede detailhandel.

- Forbrugerne har flyttet indkøb fra supermarkederne til takeaway og færdigmad for omkring 10 milliarder kroner. Den udvikling vil vi vende. Vi har et Madmanifest, ’Sammen om Bedre Mad’, og vil som en del af det komme med nye varer, der gør hverdagen nemmere og bedre for flere, forklarede Coops koncerndirektør, Gregers Wedell-Wedellsborg, ved præsentationen af Coops nye satsning.

Allerede i det første år forventer Coop at sælge for over to milliarder kroner takeaway.

Artiklen fortsætter på næste side


Forrige side 1 2 Næste side

Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD