Flertallet af danskere foretrækker rød-hvide butikker
Ude godt, men hjemme bedst. Selvom e-handlen nærmest er grænseløs, så kan forbrugerne bedst lide danske netbutikker.
Ekstremt billige småting fra Kina og bøger fra Amazon. Netbutikker fra hele verden sender pakker til Danmark i stor stil - men faktisk vil flertallet af danskerne helst handle ind i mere hjemlige rammer.
Ifølge en ny undersøgelse fra Business Danmark foretrækker 55 procent af forbrugerne danske nemlig hjemmesider frem for udenlandske.
Tillid og støtte til danske virksomheder er det vigtigste for de danske forbrugere, fremgår det af undersøgelsen. Men det betyder også meget, at det er nemt at returnere varer, og så mener flertallet, at det er mere sikkert at handle på danske hjemmesider.
Business Danmark organiserer 27.500 medlemmer beskæftiget indenfor salg og marketing.
Ingen sovepude
Selvom undersøgelsen kan tolkes som en udstrakt hånd til den danske nethandel, som ellers bliver presset af giganter som Wish og Amazon, så må det ikke blive en sovepude. Det mener Jens Neustrup Simonsen, landsformand for Business Danmark.
- Når en stor virksomhed som Amazon træder ind på det danske marked, vil det helt sikkert påvirke den måde, vi handler på i dag og dermed også påvirke og udfordre de danske virksomheder, siger han og fortsætter:
- Online handel er noget, som langt de fleste danskere benytter i dag. Derfor er det afgørende, hvis virksomheder vil lykkes med online salg, at de gør kundeservice til en personlig og vedrørende oplevelse på samme måde, som når forbrugerne handler i en butik, siger han.
Fokus på oplevelsen
En af de virksomheder, der ruster forretningen skærpet konkurrence fra udlandet, er HiFi Klubben.
De er i gang med en digital omstilling, der skal optimere de fysiske butikker og forbedre kundeoplevelsen. På sigt er det planen at gøre alle kædens butikker til deciderede showrooms.
- Vi er godt klar over, at det bliver svært at slå giganterne på prisen – hvis en gadget koster 150 kroner hos os og 130 kroner hos Amazon, så køber man den nok ved Amazon. Derfor skal vi være helt skarpe på udvalg og service, siger Henrik Wieben, landechef i HiFi Klubben.
- Men er det en større investering, hvor der er brug for vejledning og rådgivning, så tror jeg på, at vi har kompetencer til at rådgive og vejlede vores kunder på et helt andet plan, fortsætter han.
LÆS OGSÅ: Shoppingcentre og varehuse: Se danskernes favoritter
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter