Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Danske butikker kan presse det traditionelle marked i Norge

Normal er en af de danske kæder, der har fundet fodfæste på det norske marked.
Foto: detailfolk.dk



Monday den 28 October 2019 kl. 10:16 af: Kristian Holgersen

Når kæder fra Danmark går ind på det norske marked, så kan de meget vel have et afgørende konkurrencefortrin, mener konsulent.

En række af de kendte butikskæder herhjemme har allerede sat knappenåle i landkortet over Norge.

Men måske burde endnu flere følge efter, for selvom detailhandlen også er under pres på det norske marked, så ligger der stadig et stort uforløst potentiale - især for danske butikker, som ofte vil have et fordel i forhold til de lokaler spillere.

Det mener i hvert fald Michael Rask. Han er direktør i MR Group, som hjælper butikskæder med at starte op hos vores nordiske naboer.

- For mange butikker er det ofte kompliceret og besværligt at starte op i udlandet, men lige præcis med Norge ser vi, at danske kæder ofte har et afgørende konkurrencefortrin, når de starter op, siger han til Detailfolk.

- De har ofte et veldrevet og velsmurt koncept, og det udfordrer traditionelle norske butikker - særligt dem, der er for langsomme til at justere til behovet hos forbrugerne, fortsætter Michael Rask.

Presser markedet

At flere danske kæder - herunder Normal - har fået hul igennem til de norske forbrugere, er med til at skærpe konkurrencen .

- Det er måske også det, vi kan se, når Vita-kæden må dreje nøglen om og lukke, lyder vurderingen fra Michael Rask.

I sidste uge ramte en større konkurs det norske marked. Den gik ud over koncernen Cosmetic Group, som havde over 220 kosmetikbutikker i kæden Vita og den mindre Loco-kæde.

Ifølge den administrerende direktør, Kristina Johansson, havde butikkernes koncepter været for utydelige for kunderne, og det går ikke ustraffet hen på et marked, hvor e-handel og lavpriskæder har skærpet konkurrencen.

Start med dansk personale

Når man skal overføre sit brand og sine værdier til Norge, så kan det være en idé at starte op med dansk personale i butikkerne.

På den måde undgår man også fejlansættelser og oplæringsperioder, lyder det fra Michael Rask.

- Jeg råder for eksempel altid danske butikker, der ønsker at åbne i Norge, til at medbringe eget danske personale. Simpelthen fordi danskerne forstår sig på at drive butik, siger han.

Michael Rask har blandt andet hjulpet Joe & the Juice, butikskæden Normal og smykkegiganten Pandora med at åbne butikker i Norge.

LÆS OGSÅ: Nordisk milliardkæde åbner dansk flagskib



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD