Danske butikker kan presse det traditionelle marked i Norge
Når kæder fra Danmark går ind på det norske marked, så kan de meget vel have et afgørende konkurrencefortrin, mener konsulent.
En række af de kendte butikskæder herhjemme har allerede sat knappenåle i landkortet over Norge.
Men måske burde endnu flere følge efter, for selvom detailhandlen også er under pres på det norske marked, så ligger der stadig et stort uforløst potentiale - især for danske butikker, som ofte vil have et fordel i forhold til de lokaler spillere.
Det mener i hvert fald Michael Rask. Han er direktør i MR Group, som hjælper butikskæder med at starte op hos vores nordiske naboer.
- For mange butikker er det ofte kompliceret og besværligt at starte op i udlandet, men lige præcis med Norge ser vi, at danske kæder ofte har et afgørende konkurrencefortrin, når de starter op, siger han til Detailfolk.
- De har ofte et veldrevet og velsmurt koncept, og det udfordrer traditionelle norske butikker - særligt dem, der er for langsomme til at justere til behovet hos forbrugerne, fortsætter Michael Rask.
Presser markedet
At flere danske kæder - herunder Normal - har fået hul igennem til de norske forbrugere, er med til at skærpe konkurrencen .
- Det er måske også det, vi kan se, når Vita-kæden må dreje nøglen om og lukke, lyder vurderingen fra Michael Rask.
I sidste uge ramte en større konkurs det norske marked. Den gik ud over koncernen Cosmetic Group, som havde over 220 kosmetikbutikker i kæden Vita og den mindre Loco-kæde.
Ifølge den administrerende direktør, Kristina Johansson, havde butikkernes koncepter været for utydelige for kunderne, og det går ikke ustraffet hen på et marked, hvor e-handel og lavpriskæder har skærpet konkurrencen.
Start med dansk personale
Når man skal overføre sit brand og sine værdier til Norge, så kan det være en idé at starte op med dansk personale i butikkerne.
På den måde undgår man også fejlansættelser og oplæringsperioder, lyder det fra Michael Rask.
- Jeg råder for eksempel altid danske butikker, der ønsker at åbne i Norge, til at medbringe eget danske personale. Simpelthen fordi danskerne forstår sig på at drive butik, siger han.
Michael Rask har blandt andet hjulpet Joe & the Juice, butikskæden Normal og smykkegiganten Pandora med at åbne butikker i Norge.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter