Flere handler online med tablets og telefoner
Kunderne handler i langt højere grad på nettet med tablets og smartphones, viser en ny undersøgelse.
Kunderne tyr i langt højere grad til smartphones eller tablets, når de handler online.
41 procent købte sidste år produkter via deres tablet sammenlignet med 28 procent i 2012, mens 43 procent i 2013 købte ind online med deres smartphone mod 30 procent i 2012. Det viser en ny undersøgelse fra revisions-, skatte- og rådgivningshuset PwC.
Samtidig svarer mere end halvdelen, at de handler på nettet, fordi de her får bedre tilbud end i de fysiske butikker. Og det bør give anledning til eftertanke i detailbranchen mener partner i PwC, Henrik Trangeled Kristensen.
- Forbrugerne vil have det hele, og de vil have det nu. Derfor er det nødvendigt for detailhandelen at finde ud af, hvordan de kan give kunderne det, de efterspørger, på en rentabel måde. Der er et stadigt stigende behov for, at forhandlerne ændrer deres forretning og ikke blot tilføjer flere kanaler, siger han i en udtalelse.
De sociale medier spiller en stor rolle
Forbrugerne begynder samtidig i langt højere grad, at lægge deres indkøb hos de samme forhandlere.
Når bliver bedt om ud fra en liste over 30 kendte indenlandske detailhandlende at angive antallet af forhandlere, som de har købt varer hos inden for de seneste 12 måneder, svarer 15 procent, at de kun har handlet hos en enkelt forhandler. Det er en fordobling sammenlignet med 2012.
Også de sociale medier spiller en langt højere rolle end tidligere. 59 procent af respondenterne i undersøgelsen siger, at de følger deres favoritmærker eller -forhandlere på de sociale medier. Det samme antal svarer også, at de har opdaget et mærke på de sociale medier, som de efterfølgende har udviklet en interesse for.
- Forhandlerne er godt klar over, at de er nødt til at tiltrække forbrugerne og få dem til at følge dem på de sociale medier. Antallet af forbrugere i vores undersøgelse, som har besøgt de sociale medier, fordi de har fået en personlig opfordring via e-mail eller sms, er steget fra 9 procent i 2012 til 21 procent i dette års undersøgelse, siger Henrik Trangeled Kristensen.
Undersøgelsen fra PwC omfatter mere end 15.000 internethandlende i 15 lande.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter