Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Flere bliver snydt på nettet

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 23 May 2017 kl. 06:00 af: Lise Møller Schilder

Forbryderne har opdaget, at man kan snyde kunder via netbutikker. Men risikoen for at blive snydt er stadig lille, vurderer FDIH.

De E-handlenes organisation FDIH har undersøgt,  hvor ofte forbrugerne bliver snydt på nettet. 

Undersøgelsen viser, at der er en stigning i antallet af sager om misbrug, men at det stadig drejer sig om meget få forbrugere, der oplever problemer med svindel, når de handler på nettet.

- Én svindelsag er en for meget, men vi skal også holde fast i, at det heldigvis er meget få forbrugere, der bliver ramt af svindel på nettet. Der vil altid være en risiko, men det er der også, når man handler i fysiske butikker, siger administrerende direktør i FDIH, Niels Ralund, i pressemeddelelsen.

Stigning i misbrug af kort

Analysen viser blandt andet, at der er sket en stigning i antallet af sager med misbrug af kortoplysninger. Inden for det seneste halve år har 3 procent af forbrugerne fået misbrugt deres kortoplysninger, efter de handlede på nettet. I samme periode i 2016 var tallet 1,7 procent. Den stigning er Nets, der står bag Dankortet, opmærksom på.

- Vi ser en generel stigning i antallet af misbrugsforsøg på nettet, og vi gør løbende, hvad vi kan for at dæmme op for det. For et års tids siden registrerede vi en ny type af avancerede angreb, nemlig robotangreb som kan tømme en konto på 30 sekunder, siger Kaspar Kock Kristensen, der er Vicedirektør for Misbrugsbekæmpelse hos Nets.

- Det gav store tab særligt på internationale kort, men efter vi i efteråret implementerede vores nye sikkerhedsløsning Fraud Prevention, har det gjort os i stand til at afvise denne type angreb, og vi har reduceret misbruget med 48 %, uddyber han.

Beskyttede mod uheld

Selvom der er sket en stigning i antallet af svindelsager, så er forbrugerne beskyttet på andre måder, forklarer FDIHs chefjurist Tina Morell.

- Hvis et betalingskort misbruges, kan forbrugeren afvise betalingen via sin bank. Herefter er det banken, der trækker beløbet tilbage fra netbutikken, som dermed står med tabet forklarer Tina Morell.

Forbrugerne er også godt beskyttede, hvis de ikke modtager varen eller ender i en abonnementsfælde.

- Har du betalt med kort i forbindelse med et netkøb, har du som forbruger krav på at få dine penge retur, hvis du ikke modtager din vare, eller hvis beløbet, der trækkes, er højere end det aftalte. Forbrugeren skal i første omgang tage kontakt til netbutikken, og hvis det er forgæves, kan forbrugeren bede sin bank om at føre beløbet tilbage, understreger chefjuristen.

 LÆS OGSÅ: Så mange er bekymrede over netbutikkernes sikkerhed



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD