Flere bliver snydt på nettet
Forbryderne har opdaget, at man kan snyde kunder via netbutikker. Men risikoen for at blive snydt er stadig lille, vurderer FDIH.
De E-handlenes organisation FDIH har undersøgt, hvor ofte forbrugerne bliver snydt på nettet.
Undersøgelsen viser, at der er en stigning i antallet af sager om misbrug, men at det stadig drejer sig om meget få forbrugere, der oplever problemer med svindel, når de handler på nettet.
- Én svindelsag er en for meget, men vi skal også holde fast i, at det heldigvis er meget få forbrugere, der bliver ramt af svindel på nettet. Der vil altid være en risiko, men det er der også, når man handler i fysiske butikker, siger administrerende direktør i FDIH, Niels Ralund, i pressemeddelelsen.
Stigning i misbrug af kort
Analysen viser blandt andet, at der er sket en stigning i antallet af sager med misbrug af kortoplysninger. Inden for det seneste halve år har 3 procent af forbrugerne fået misbrugt deres kortoplysninger, efter de handlede på nettet. I samme periode i 2016 var tallet 1,7 procent. Den stigning er Nets, der står bag Dankortet, opmærksom på.
- Vi ser en generel stigning i antallet af misbrugsforsøg på nettet, og vi gør løbende, hvad vi kan for at dæmme op for det. For et års tids siden registrerede vi en ny type af avancerede angreb, nemlig robotangreb som kan tømme en konto på 30 sekunder, siger Kaspar Kock Kristensen, der er Vicedirektør for Misbrugsbekæmpelse hos Nets.
- Det gav store tab særligt på internationale kort, men efter vi i efteråret implementerede vores nye sikkerhedsløsning Fraud Prevention, har det gjort os i stand til at afvise denne type angreb, og vi har reduceret misbruget med 48 %, uddyber han.
Beskyttede mod uheld
Selvom der er sket en stigning i antallet af svindelsager, så er forbrugerne beskyttet på andre måder, forklarer FDIHs chefjurist Tina Morell.
- Hvis et betalingskort misbruges, kan forbrugeren afvise betalingen via sin bank. Herefter er det banken, der trækker beløbet tilbage fra netbutikken, som dermed står med tabet forklarer Tina Morell.
Forbrugerne er også godt beskyttede, hvis de ikke modtager varen eller ender i en abonnementsfælde.
- Har du betalt med kort i forbindelse med et netkøb, har du som forbruger krav på at få dine penge retur, hvis du ikke modtager din vare, eller hvis beløbet, der trækkes, er højere end det aftalte. Forbrugeren skal i første omgang tage kontakt til netbutikken, og hvis det er forgæves, kan forbrugeren bede sin bank om at føre beløbet tilbage, understreger chefjuristen.
LÆS OGSÅ: Så mange er bekymrede over netbutikkernes sikkerhed
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter