Netbutikker kan slippe for delvis fortrydelsesret
Kunderne har ikke altid ret til at fortryde skjorten og beholde bukserne, hvis de stammer fra samme ordre. Det slår Forbrugerombudsmanden fast.
Når danske forbrugere modtager pakker fra netbutikker, så lever hele indholdet ikke altid op til forventningerne. Måske passer jakken perfekt, mens den tilhørende skjorte sidder alt for stramt over maven.
I de tilfælde er det oplagt at returnere dele af ordren. Men den service har netbutikkerne ikke pligt til at tilbyde, skriver Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, som har fået Forbrugerombudsmanden til at tage stilling til spørgsmålet om delvis fortrydelsesret.
Ifølge svaret fra Forbrugerombudsmanden kan kunder i netbutikker således ikke gøre krav på at fortryde dele af et køb. En returnering skal omfatte alle varerne - med mindre netbutikkerne gør andre regler gældende i deres handelsbetingelser.
Tager godt imod Forbrugerombudsmandens svar
- Det er overraskende, at loven ikke tillader forbrugere at fortryde et køb delvist. Men det glæder os, at Forbrugerombudsmanden er kommet til en konklusion, der er til at håndtere i praksis, siger chefkonsulent Tina Morell på FDIH’s hjemmeside.
Bliver alle varene sendt retur, så skal kunden have købesummen og eventuelle leveringsomkostninger tilbage. Men ved delvise ordre-fortrydelser er det op til netbutikkerne selv at afgøre, hvordan leveringen skal afregnes.
- Vi ved, at vores medlemmer stort set altid tilbyder kunderne delvis fortrydelse. De skal derfor skrive klart og tydeligt i deres handelsbetingelser, at kunden ikke har krav på tilbagebetaling af leveringsomkostninger ved delvis fortrydelse, hvis det er tilfældet, fortsætter hun.
Dansk Erhverv: Skriv betingelserne tydeligt
Også hos Dansk Erhverv anbefaler man, at netbutikkerne skal gøre kunderne opmærksomme på reglerne for delvis fortrydelse og kommer med følgende tre råd på sin hjemmeside.
• Lav et særskilt afsnit i dine handelsbetingelser om delvis fortrydelse
• Skriv klart og tydeligt i dette afsnit, at forbrugerne ikke får refunderet leveringsomkostningerne ved delvis fortrydelse
• Skriv også under punktet ”Tilbagebetaling af købsbeløbet”, at forbrugeren ikke får refunderet leveringsomkostningerne ved delvis fortrydelse.
LÆS OGSÅ: Danskerne bliver overgået i netshopping
Læs hele artiklen på FDIHFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter