Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Netbutikker kan slippe for delvis fortrydelsesret

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 18 April 2017 kl. 06:00 - Kilde: FDIH

Kunderne har ikke altid ret til at fortryde skjorten og beholde bukserne, hvis de stammer fra samme ordre. Det slår Forbrugerombudsmanden fast.

Når danske forbrugere modtager pakker fra netbutikker, så lever hele indholdet ikke altid op til forventningerne. Måske passer jakken perfekt, mens den tilhørende skjorte sidder alt for stramt over maven.

I de tilfælde er det oplagt at returnere dele af ordren. Men den service har netbutikkerne ikke pligt til at tilbyde, skriver Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, som har fået Forbrugerombudsmanden til at tage stilling til spørgsmålet om delvis fortrydelsesret. 

Ifølge svaret fra Forbrugerombudsmanden kan kunder i netbutikker således ikke gøre krav på at fortryde dele af et køb. En returnering skal omfatte alle varerne - med mindre netbutikkerne gør andre regler gældende i deres handelsbetingelser.

Tager godt imod Forbrugerombudsmandens svar

- Det er overraskende, at loven ikke tillader forbrugere at fortryde et køb delvist. Men det glæder os, at Forbrugerombudsmanden er kommet til en konklusion, der er til at håndtere i praksis, siger chefkonsulent Tina Morell på FDIH’s hjemmeside. 

Bliver alle varene sendt retur, så skal kunden have købesummen og eventuelle leveringsomkostninger tilbage. Men ved delvise ordre-fortrydelser er det op til netbutikkerne selv at afgøre, hvordan leveringen skal afregnes. 

- Vi ved, at vores medlemmer stort set altid tilbyder kunderne delvis fortrydelse. De skal derfor skrive klart og tydeligt i deres handelsbetingelser, at kunden ikke har krav på tilbagebetaling af leveringsomkostninger ved delvis fortrydelse, hvis det er tilfældet, fortsætter hun.

Dansk Erhverv: Skriv betingelserne tydeligt

Også hos Dansk Erhverv anbefaler man, at netbutikkerne skal gøre kunderne opmærksomme på reglerne for delvis fortrydelse og kommer med følgende tre råd på sin hjemmeside.

•  Lav et særskilt afsnit i dine handelsbetingelser om delvis fortrydelse

•  Skriv klart og tydeligt i dette afsnit, at forbrugerne ikke får refunderet leveringsomkostningerne ved delvis fortrydelse

•  Skriv også under punktet ”Tilbagebetaling af købsbeløbet”, at forbrugeren ikke får refunderet leveringsomkostningerne ved delvis fortrydelse.

LÆS OGSÅ: Danskerne bliver overgået i netshopping

Læs hele artiklen på FDIH


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD