Fire måder at svare igen på e-handlens fremmarch
Butikker og centre er ikke forsvarsløse i kampen med e-handlen. Læs her, hvilke styrker detailhandlen bør trække på.
E-handlen buldrer frem, men især centrene har mulighed for at skabe unikke kundeoplevelser, man ikke kan matche på de virtuelle handelsstationer.
Det er konklusionen fra Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør for shoppingcentre hos DEAS, som står bag blandt andet Amagercentret, Frederiksbergcentret og City 2.
Til ICP's konference i Tivoli Congress Center gav han detailhandlen fire små at styrke sig på.
1. Styrk kundeorienteringen
- Shopping er en social aktivitet, så det er dér, den fysiske detailhandel kan overleve, slog Finn Sture Madsen fast som det første.
LÆS OGSÅ: KAn service på nettet slå serviceniveauet i butikkerne?
2. Styrk oplevelseselementet
Han kommer fra en stilling i Tivoli, og selv om han blev ved med at understrege, at centrene ikke behøver at ende ud i egne versioner af Tivoli, var der mange gode eksempler at hente i forlystelsesparken.
Et af dem var troldebutikken i Tivoli. Butikken er indrettet meget eventyrligt, og smykkemageren har sin arbejdsplads i butikken.
- Det giver en unik oplevelse at gå derind, og når man går hjem igen, har man fået en oplevelse med, sagde Finn Sture Madsen og opfordrede til, at alle butikker, der har mulighed for at hive noget produktion eller en designer op af hatten bør gøre det på bestemte ugedage.
Udnyt ferier og fester som Halloween
Et andet eksempel i Tivoliregi var Halloween. Halloween falder på et tidspunkt med trist vejr, men i uge 42 - skolernes efterårsferie, hvor børnefamilierne er på udkig efter aktiviteter.
Netop derfor bør centrene udnytte deres indendørsfaciliteter, pynte op og gøre det et besøg værd på samme måde som Tivoli har formået, selv om det er udendørs og koldt.
Oplevelser skaber trafik og omsætning
I kroner og øre forstår man budskabet klart.
I 2006 havde Tivoli ikke åbent i forbindelse med Halloween og havde altså 0 kunder.
I 2012 har Tivoli åbent 16 dage omkring efterårsferien og Halloween. På de 16 dage har de omkring 418.000 kunder, og en gennemsnitlig familie bruger 300 kr.
3. Styrk kvaliteten i centrene
Centrene skal begynde at tænke i at få kunderne til at blive længere. Tager man på udflugt til et shoppingcenter, er man indstillet på at bruge nogle timer der. Derfor bør centrene ifølge Finn Sture Madsen:
- Øge fokus på bespisning
- Skabe den hjemlige atmosfære uden for hjemmet, som for eksempel Starbucks har haft stor succes med i sine butikker, hvor behagelige lænestole får kunderne til at læne sig tilbage og blive hængende.
4. Flere gode tilbud
Om man vil det eller ej, så er danskerne - og europæerne i det hele taget - vilde med tilbud.
Outlets i Europa har i 5 år haft højere vækstrater end shoppingcentrene.
LÆS OGSÅ: Forbrugerstyrelsen: Danskernes tilbudsbegejstring er naiv
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter