Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Fire måder at svare igen på e-handlens fremmarch

Foto: tivoli.dk



Tuesday den 4 December 2012 kl. 08:30 af: Mette Winkler

Butikker og centre er ikke forsvarsløse i kampen med e-handlen. Læs her, hvilke styrker detailhandlen bør trække på.

E-handlen buldrer frem, men især centrene har mulighed for at skabe unikke kundeoplevelser, man ikke kan matche på de virtuelle handelsstationer.

Det er konklusionen fra Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør for shoppingcentre hos DEAS, som står bag blandt andet Amagercentret, Frederiksbergcentret og City 2.

Til ICP's konference i Tivoli Congress Center gav han detailhandlen fire små at styrke sig på.

1. Styrk kundeorienteringen

- Shopping er en social aktivitet, så det er dér, den fysiske detailhandel kan overleve, slog Finn Sture Madsen fast som det første.

LÆS OGSÅ: KAn service på nettet slå serviceniveauet i butikkerne?

2. Styrk oplevelseselementet

Han kommer fra en stilling i Tivoli, og selv om han blev ved med at understrege, at centrene ikke behøver at ende ud i egne versioner af Tivoli, var der mange gode eksempler at hente i forlystelsesparken.

Et af dem var troldebutikken i Tivoli. Butikken er indrettet meget eventyrligt, og smykkemageren har sin arbejdsplads i butikken.

- Det giver en unik oplevelse at gå derind, og når man går hjem igen, har man fået en oplevelse med, sagde Finn Sture Madsen og opfordrede til, at alle butikker, der har mulighed for at hive noget produktion eller en designer op af hatten bør gøre det på bestemte ugedage.

Udnyt ferier og fester som Halloween

Et andet eksempel i Tivoliregi var Halloween. Halloween falder på et tidspunkt med trist vejr, men i uge 42 - skolernes efterårsferie, hvor børnefamilierne er på udkig efter aktiviteter.

Netop derfor bør centrene udnytte deres indendørsfaciliteter, pynte op og gøre det et besøg værd på samme måde som Tivoli har formået, selv om det er udendørs og koldt.

Oplevelser skaber trafik og omsætning

I kroner og øre forstår man budskabet klart.

I 2006 havde Tivoli ikke åbent i forbindelse med Halloween og havde altså 0 kunder.

I 2012 har Tivoli åbent 16 dage omkring efterårsferien og Halloween. På de 16 dage har de omkring 418.000 kunder, og en gennemsnitlig familie bruger 300 kr.

3. Styrk kvaliteten i centrene

Centrene skal begynde at tænke i at få kunderne til at blive længere. Tager man på udflugt til et shoppingcenter, er man indstillet på at bruge nogle timer der. Derfor bør centrene ifølge Finn Sture Madsen:

- Øge fokus på bespisning

- Skabe den hjemlige atmosfære uden for hjemmet, som for eksempel Starbucks har haft stor succes med i sine butikker, hvor behagelige lænestole får kunderne til at læne sig tilbage og blive hængende.

4. Flere gode tilbud

Om man vil det eller ej, så er danskerne - og europæerne i det hele taget - vilde med tilbud.

Outlets i Europa har i 5 år haft højere vækstrater end shoppingcentrene. 

LÆS OGSÅ: Forbrugerstyrelsen: Danskernes tilbudsbegejstring er naiv

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD