Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Er elitesmileyen på vej i graven?

Foto: Fødevarestyrelsen



Thursday den 9 January 2014 kl. 11:10 af: Freja Thorbech

Fødevareministeren overvejer at afskaffe elitesmileyen. Han bakkes op af De Samvirkende Købmænd, der kalder smileyen for misvisende.

I fremtiden kan det være slut med den såkaldte elitesmiley, som supermarkederne kan optjene, hvis de undgår anmærkninger i en længere periode.

Fødevareminister Dan Jørgensen (S) siger til flere medier, at han vil stille et forslag til Folketinget om at droppe elitesmileyen, mens den almindelige smileyordning fastholdes.

Det forslag støtter De Samvirkende Købmænd (DSK), der repræsenterer 1.300 købmandsejede supermarkeder og nærbutikker.

- Vi har i flere år givet udtryk for, at elitesmileyen ikke giver nogen merværdi, og i nogle tilfælde ligefrem kan være misvisende. Derfor støtter vi fødevareministerens forslag, siger seniorkonsulent Kirsten Jacobsen fra DSK i en udtalelse.

Misforstået merværdi

Ministeren mener, at mange danskere misforstår elitesmileyen og lægger mere vægt på den, end den egentlig er værd.

En elitesmiley kan opnås ved at en virksomhed har fået fire stor-smilende smileys i træk og ikke har haft anmærkninger fra fødevarekontrollen gennem mindst 12 måneder. Og mange forbrugere tror fejlagtigt, at en elitesmiley er mere værd end en almindelig smiley.

- I praksis viser det sig, at selv i butikker, som har en elitesmiley, kan forbrugerne ikke være sikre på, at der er rent, og at reglerne bliver overholdt. Derfor giver elitesmileyen heller ingen yderligere værdi end en glad smiley, siger Kirsten Jacobsen og påpeger, at har en butik først mistet sin elitesmiley, kan det tage op til seks år at få den tilbage, fordi det kræver fire glade smileys i træk.

Ministeren lægger op til, at en eventuel afskaffelse af elitesmileyen skal betyde flere kontrolbesøg i butikkerne. Elitesmileyen blev introduceret i 2008.

LÆS OGSÅ: Butiksansatte bedømmes med smiley-ordning



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD