Elgiganten er klar til kamp mod Power
Elgiganten har ingen planer om at ændre taktik og ser Power som en konkurrent på lige fod med alle andre.
Mandagens storstilet åbning af Danmarks første afdeling af elektronikvarehuset 'Power' i Glostrup blev fulgt tæt af mange medier, ligesom adskillige tusinde kunder strømmede til butikken for at købe billige varer hos landets nye elektronikkæde.
Med Powers planlagte 25 'Power Houses' rundt i landet er der i den grad lagt op til hård priskrig på elektronik og hvidevarer.
Men den nye Power-kæde får ikke landets største spiller på markedet, Elgiganten, til at skælve.
- Vi er altid klar til konkurrence. Den branche, vi er i, er præget af lave priser, og det har den været i de snart 20 år, jeg har arbejdet i den. Så længe vi har glade kunder, klarer vi os. Vi er danskernes foretrukne elektronikkæde, og det vil vi blive ved med at være, siger Elgigantens administrerende direktør, Peder Stedal, til Finans.
Se billeder: Dansk elektronikkrig skudt i gang
Under et stort interview med detailfolk.dk i april sagde Peder Stedal, at Elgiganten 'aldrig har stået stærkere end nu', og at han ser onlinegiganter som Amazon som de største trusler, hvis de for alvor slår igennem i Danmark.
- Med den store internationalisering vi ser, hvor man går mere og mere fra lokal og national konkurrence til global konkurrence, så er det der, den største trussel kommer fra i form af for eksempel store net-aktører som Amazon. Det er klart, at med vores fysiske varehuse og medarbejdere, der leverer service, så er omkostningsniveauet anderledes, end hvis man er pure player på nettet. Det er en af vores udfordringer. At vi skal være så effektive som muligt, forklarede Elgigantens topchef således.
LÆS MERE I: Elgigantens topchef: Vi har aldrig stået stærkere end nu
Ingen planer om at ændre taktik
Selvom man hos både Power og Elgiganten ikke ønsker at sige direkte, at de to kæder nu er direkte hovedkonkurrenter, så er der ingen tvivl om, at Power, som Expert Retail Danmark står bag, er den direkte konkurrent til Elgiganten, som det seneste årti har indtaget tronen som Danmarks mest succesfulde butikskoncept på markedet for elektronik og hvidevarer.
Ifølge Finans har Elgiganten ingen planer om at ændre taktik og ser Power som en konkurrent på lige fod med alle andre.
- Vores portefølje af varehuse bliver løbende fornyet og udvidet, og vi har senest åbnet et nyt varehus i Vejle. Om nogle måneder åbner vi i Herlev og til næste år i Svendborg, siger Elgigantens topchef Peder Stedal.
Elgiganten vil også have fokus på kundeservice, tilgængelighed og kædens webforretning.
Søndag holdt Elgiganten 5-års jubilæumsfest i 'Elgiganten Megastore Glostrup'. Dagen efter – mandag – åbnede Power 'Power House Glostrup' få meter fra Elgiganten, hvor jubilæums-mottoet var: 'Billigere end åbningsfest'.
LÆS OGSÅ: Elgigantens topchef: ”Vi har aldrig stået stærkere end nu”
LÆS OGSÅ: Expert-ejer løfter sløret før priskrig
De to kæder
Elgiganten har 30 varehuse landet over, knap 2.000 medarbejdere samt en af landets største netbutikker. Kæden indgår i den norske Elkjøp-koncern og kom til Danmark for første gang i 1996.
Power-kæden er et selvstændigt selskab, Power A/S, ejet af koncernen bag Expert, men det er uafhængigt af de danske Expert-butikker, der er drevet af franchisetagere. Power-kæden har planer om at bygge 25 megavarehuse i Danmark.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter