Elgiganten opretter helpdesk i butikkerne
Meget elektronik er blevet så kompliceret, at kunderne ikke ved, hvordan de skal bruge det. Derfor opretter Elgiganten nu helpdesks i butikkerne.
Det kan være svært at vide, hvordan man bruger internettet i sin vaskemaskine, eller hvordan man får sit nye tv til at fungere efter hensigten.
Det mener 48 procent af de adspurgte i en undersøgelse om forbrugerelektronik, som YouGov har lavet for Elgiganten. Og derfor har Elgiganten også valgt at oprette helpdesks
– Kundeservice får henvendelser om produkter med fejl, men et stigende antal af disse viser sig egentlig at skyldes, at kunden ikke har forstået, hvordan produktet skal installeres, eller hvordan det virker, siger Peder Stedal, der er administrerende direktør i Elgiganten.
Næsten 30 procent af de adspurgte i undersøgelsen har da også elektronik, som de ikke ved, hvordan fungerer. Og derfor kan det være nyttigt, at der er en helpdesk, hvor man kan henvende sig.
- Responsen fra kunderne har været overvældende. Stadig flere vælger også at betale lidt ekstra for at få pc’en, mobilen eller tv’et fikst og færdig-installeret, så det er klar til brug direkte ud af papkassen, siger Peder Stedal.
Oplæring af ansatte er afgørende
Men det er ikke kun Elgiganten, der bruger energi på at hjælpe kunderne med at forstå den komplicerede elektronik. De fleste elektronikforretninger bruger nemlig meget energi på at oplære de ansatte, forklarer Jan Adelsten Røsholm, der er administrerende direktør i Elektronikbranchen.
– Vi ser at butikskæderne satser mere på oplæring af sine ansatte, simpelthen fordi der er større behov for det. Produkterne er blevet meget mere komplicerede, og det bliver endnu værre, forklarer han.
Elgigangten har netop afsluttet sin oplæringsmesse, hvor 4400 personer er involverede.
– For ti år siden handlede den slags messer meget om at præsentere sidste nyt. Nu handler det i meget større grad om at undervise butiksansatte i hvordan produkterne fungerer og hvordan de bedst spiller sammen, siger Peder Stedal.
LÆS OGSÅ: Elgigantens topchef: ”Vi har aldrig stået stærkere end nu”
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter