Her åbner Experts nye varehuse
Her skal de nye varehuse ligge:
Herlev
Glostrup
København K/V/S
Lyngby
Hillerød
Roskilde
Hundige
Køge
Holbæk
Næstved
Slagelse
Nykøbing
Odense
Kolding
Vejle
Esbjerg
Horsens
Silkeborg
Herning
Viborg
Holstebro
Tilst
Viby
Randers
Aalborg
Expert har nu en ønskeliste klar på placeringer til 25 nye varehuse. Etableringschefen fortæller her, hvad kæden går efter.
Expert er ved at gøre klar til at åbne 25 nye varehuse under et endnu ikke offentliggjort kædenavn.
Fredag kunne elektronikkæden melde ud, at man lukker 30 af kædens egne butikker for at gøre klar til de nye varehuse.
LÆS OGSÅ: Expert lukker 30 butikker
Samme dag satte kæden en annonce i Børsen, hvor man efterlyser butikslokaler i 25 navngivne byer (se faktaboks). Detailfolk.dk har taget en snak med etableringschef Jan Riise om, hvilke placeringer kæden går efter.
- Vi går som udgangspunkt efter de placeringer, hvor der kommer flest kunder, og hvor vi kan få den mest lønsomme forretning, siger han og forklarer, at det hovedsageligt vil være i detailhandelsparker, hvor man også finder varehuse fra andre kæder.
Centerplaceringer går man udenom, fordi huslejeomkostningerne er for tunge, fortæller Jan Riise og henviser til, at det også er derfor, at man nu har valgt at lukke mange af de butikker, man driver i centre i dag.
Vil ligge i nærheden af konkurrenten
Selvom Expert nu lukker 30 af de butikker, som kæden selv driver i dag, vil Expertkoncernen fremover fortsat bestå af flere end 100 butikker, der er ejet og drevet af selvstændige forhandlere over hele landet. Det spiller også ind i forhold til valget af placeringer for de nye varehuse.
- Vores forhandlere er dygtige i nærområderne, hvor de kan give den høje faglige, kompetente rådgivning, så tager vi os af storbyerne, hvor der er en stor koncentration af kunder, siger Jan Riise, der også understreger, at man går efter at åbne varehuse i alle de 25 navngivne byer.
Etableringschefen har en fortid i Elgiganten, hvor han stod for ekspansionen fra 2007 til 2013, og han lægger da heller ikke skjul på, at man vil se flere eksempler på byer, hvor de to konkurrenter kommer til at ligge side om side. Et godt eksempel er i Herlev, hvor lejekontrakten på nye lokaler i det nye Disa-shoppingcenter allerede er underskrevet.
- Der kommer vi til at ligge hoved til hoved, og sådan en placering vil komme kunderne til gode forstået på den måde, at de får alt samlet på et sted, siger Jan Riise.
Varehusstørrelsen skal passe til konceptet
Expert går efter lokaler til de nye varehuse på 2.000 kvadratmeter.
- Det er den størrelse butikker, der er mest omkostningseffektiv og passer til det koncept, vi kommer til at introducere, forklarer Jan Riise.
Han understreger dog samtidig, at nogle butikker kan blive enten lidt større eller mindre.
- Det bliver det muliges kunst, når de enkelte projekter bliver præsenteret for os, men udgangspunktet er de 2.000 kvadratmeter, slår han fast over for detailfolk.dk.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter