Elektronik-kunder foretrækker de fysiske butikker
I en undersøgelse svarer en stor del af de adspurgte forbrugere, at de foretrækker de fysiske butikker, når de køber forskellige slags kategorier af elektronik.
De fysiske butikker i elektronikbranchen kæmper måske ikke en ligeså hård kamp mod netbutikkerne som andre brancher. I hvert fald melder elektronik-forbrugerne ud, at de stadig foretrækker at gøre deres køb i de fysiske butikker. Branchen ForbrugerElektronik har i januar via TNS Gallup interviewet 2.116 danskere, og undersøgelsens del om indkøbssteder omfatter syv produktgrupper.
- I onlinesalget skiller stillbilledkameraer, harddiskoptagere og dedikerede lydsystemer til tv sig ud ved, at over 20 procent af købene sker i onlinebutikker. Ellers ligger internetsalget på mellem 10 og 20 procent af totalsalget målt på enheder, siger direktør Laila Kelp Rasmussen fra Branchen ForbrugerElektronik.
Selvom internetsalget i stigende grad for ry for at stjæle kunder fra de fysiske butikker, ser det altså ud til, at der inden for visse varekategorier stadig en stor procentdel af kunder, der foretrækker at handle i de fysiske butikker.
- Godt nok har danskerne taget internettet til sig, men de fysiske butikker er stadig det foretrukne indkøbssted, mener Laila Kelp Rasmussen.
LÆS OGSÅ: Det skal elektronikkæderne satse på i 2013
Varekategorien afgør, hvor der handles
Det er meget forskelligt fra varekategori til varekategori, hvor forbrugerne foretrækker at handle ind. Ifølge undersøgelsen købes otte ud af ti fladskærme i fysiske butikker og de sidste to over internettet. Så de fysiske butikker ser stadig ud til at vinde på flere punkter. Undersøgelsen viser dog også en tendens til, at flere unge købere i alderen 20-39 foretrækker internettet. Rene onlinebutikker står for cirka 50 procent af internethandlen for flere produktgrupper.
Billedet af hvornår husstandene foretrækker at lægge deres indkøb i en egentlig radio- og tv-forretning, i et forbrugerelektronikmarked eller i varehuse og supermarkeder, er ganske broget og varierer meget fra produktgruppe til produktgruppe, ifølge BFE.
LÆS OGSÅ: Radio- og tv-forhandlerne trues af prispres
Elektronikbranchen har som mange andre brancher store udfordringer med at finde opskriften på, hvordan man enten fastholder kunderne i den fysiske del eller får konverteret sin butik til også at være webbaseret.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter