Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Elektronik-kunder foretrækker de fysiske butikker

Foto: detailfolk.dk



Monday den 8 April 2013 kl. 09:46 af: Puk Holm Hansen

I en undersøgelse svarer en stor del af de adspurgte forbrugere, at de foretrækker de fysiske butikker, når de køber forskellige slags kategorier af elektronik.

De fysiske butikker i elektronikbranchen kæmper måske ikke en ligeså hård kamp mod netbutikkerne som andre brancher. I hvert fald melder elektronik-forbrugerne ud, at de stadig foretrækker at gøre deres køb i de fysiske butikker. Branchen ForbrugerElektronik har i januar via TNS Gallup interviewet 2.116 danskere, og undersøgelsens del om indkøbssteder omfatter syv produktgrupper.

- I onlinesalget skiller stillbilledkameraer, harddiskoptagere og dedikerede lydsystemer til tv sig ud ved, at over 20 procent af købene sker i onlinebutikker. Ellers ligger internetsalget på mellem 10 og 20 procent af totalsalget målt på enheder, siger direktør Laila Kelp Rasmussen fra Branchen ForbrugerElektronik.

Selvom internetsalget i stigende grad for ry for at stjæle kunder fra de fysiske butikker, ser det altså ud til, at der inden for visse varekategorier stadig en stor procentdel af kunder, der foretrækker at handle i de fysiske butikker.

- Godt nok har danskerne taget internettet til sig, men de fysiske butikker er stadig det foretrukne indkøbssted, mener Laila Kelp Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Det skal elektronikkæderne satse på i 2013

Varekategorien afgør, hvor der handles

Det er meget forskelligt fra varekategori til varekategori, hvor forbrugerne foretrækker at handle ind. Ifølge undersøgelsen købes otte ud af ti fladskærme i fysiske butikker og de sidste to over internettet. Så de fysiske butikker ser stadig ud til at vinde på flere punkter. Undersøgelsen viser dog også en tendens til, at flere unge købere i alderen 20-39 foretrækker internettet. Rene onlinebutikker står for cirka 50 procent af internethandlen for flere produktgrupper.

Billedet af hvornår husstandene foretrækker at lægge deres indkøb i en egentlig radio- og tv-forretning, i et forbrugerelektronikmarked eller i varehuse og supermarkeder, er ganske broget og varierer meget fra produktgruppe til produktgruppe, ifølge BFE.

LÆS OGSÅ: Radio- og tv-forhandlerne trues af prispres

Elektronikbranchen har som mange andre brancher store udfordringer med at finde opskriften på, hvordan man enten fastholder kunderne i den fysiske del eller får konverteret sin butik til også at være webbaseret.



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD