Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Det skal elektronikkæderne satse på i 2013

Foto: detailfolk.dk



Friday den 15 February 2013 kl. 09:58 af: Puk Holm Hansen

Fladskærme, smartphones og god lyd er nogle af de klare i tendenser i elektronikverden i 2013. Branchen ForbrugerElektronik giver her bud på, hvad der vil sælge i år.

Vi sætter pris på et godt skærmbillede i HD-kvalitet og med det, følger et godt lydanlæg. To områder som elektronikforretningerne roligt kan satse på, ifølge Erling Madsen, Kommunikationschef fra Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

- Det handler om, at vi gerne vil have en god oplevelse hjemme i sofaen. Flere og flere kanaler bliver sendt i hd. En konsekvens af det er, at når mange får et stort flot billede, og så vil de også have ordentlig lyd. Det er svært at lave rigtigt god lyd i et lille bitte tyndt fjernsyn, siger Erling Madsen til detailfolk.dk.

Der kan altså være en direkte sammenhæng mellem salget af fladskærme og lydanlæg.

- Vi kan se, at vi igennem en årrække har haft et stort salg af fladskærme. Vi har også kunnet konstatere, at der de sidste par år er blevet solgt pænt med hjemmebioanlæg, forklarer Erling Madsen.

Foruden bedre lyd og billede er skærmenes størrelse også vokset, og det er efterhånden ikke unormalt med 55 tommer i et hjem i dag.

-En ny tendens vi vil se i år, er at de vil komme helt op på 85 tommer i år. Men du kan også få dem op til 110.

LÆS OGSÅ: Supermarkeder skærer ned på elektronikken

Tablets sniger sig ind

Danskerne er også blevet glade for tablets. Både unge såvel som ældre er begyndt at tage de små flade gadgets til sig som et alternativ til at skulle tænde for computeren for at gå på nettet.

- Tablets er der også blevet solgt mange af. Det, man nok kan forestille sig, er, at de sniger sig ind i en familie ved at man køber én, og så er der nogle andre i familien, som kan se, at det er smart. Så anskaffer man sig måske en mini-iPad eller anden tablet til børnene. Vi kan også se, at bedsteforældrene er begyndt at bruge tablets. Det er en udvikling, som vi ikke tror stopper, siger Erling Madsen.

LÆS OGSÅ: Hvad betyder cross-channel for fremtidens detail?

Smartphones, applikationer og connected home


Salget af smartphones bliver fortsat ved med at stige og sammen med udbredelsen af tablets forventer man også, at mængden af applikationer, app's, vil vokse. Særligt i takt med at flere vil begynde at bruge app's på tv'et.

En anden stærk tendens i den forbindelse er connected home. Vi vil have adgang til internet, lyd og billeder fra alle hjemmets værelser. Her er apparater, som kan forbindes til trådløse netværk, populære.

LÆS OGSÅ: Danskerne går på nettet fra mobilen

Musik direkte fra mobilen

Der har desuden været en voldsom vækst i salget af docking-stationer, hvilket hænger sammen med udbredelsen af smartphones.

- Mange vil gerne spille musik fra deres mobiltelefoner højt, når de kommer hjem, og så kan de sætte smartphonen i en docking station. Mange hjemmebioanlæg har også indbygget docking til android eller iphone, fortæller Erling Madsen.

Endelig har kameraer i mobiltelefoner har fået manges øjne op for fotografering, og derfor spås der også et øget salg af kvalitetskameraer.

Fladskærme, lyd, smartphones, app's, connected home, docking og kameraer vil altså være nogle af de klarere hittere i 2013, ifølge BFE.

LÆS OGSÅ: Opråb til detailbranchen: Indtag mobilen nu



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD