Opråb til detailbranchen: Indtag mobilen nu
Foto: detailfolk.dk
Det handler om at fange kunderne der, hvor de er – og det er på mobilen. Derfor bør de danske detailhandlende få et mobiloptimeret site, lyder opfordringen fra Google.
Mobiloptimér jeres site.
Så enkelt er budskabet til de danske detailhandlende fra industry leader i Google Danmark, Nikolaj Thonbo.
Og Googles tal på området taler deres tydelige sprog.
Der foretages 500 søgninger i minuttet inden for retail-kategorien hos Google. 19 procent af disse søgninger kommer fra en mobiltelefon eller tablet.
- Det er en udvikling, som kun går en vej, og det er, at der kommer flere og flere interaktioner fra mobiltelefoner eller tablets, siger Nikolaj Thonbo og forklarer, at man hos Google forventer, at omkring halvdelen af alle søgninger vil komme fra mobiltelefoner eller tablets inden for de næste to år.
Konkurrenten er kun et klik væk
Han hæfter sig ved, at der stadig er 63 procent af de større danske virksomheder, der ikke har et mobiloptimeret website, og som derved giver kunderne en dårlig oplevelse, når de forsøger at nå butikken på mobilen. Og det kan have store konsekvenser.
- Hvis man ikke kan svare sine kunder på den platform, som de er på, så har man et problem, og så går kunderne til ens konkurrent, som aldrig er mere end et klik væk, siger Nikolaj Thonbo til detailfolk.dk.
Faktisk viser en undersøgelse, at 40 procent er gået over til konkurrenten efter en dårlig oplevelse på mobilen, og 57 procent ville ikke anbefale et firma med et dårligt mobilsite.
- Man mister kunder både i den fysiske verden og i online verden ved ikke at følge forbrugerne, og forbrugerne forventer et godt mobiloptimeret site, siger Nikolaj Thonbo.
Logistikken er den største udfordring
Nikolaj Thonbo tror ikke, at det er teknikken, der er den største udfordring for de virksomheder, der endnu ikke er kommet med på bølgen. Han mener i stedet, at det kan være logistikken, der volder problemer.
Med en online tilstedeværelse og et mobiloptimeret site kan kunderne i princippet bestille varer fra online forretningen, mens de står i den fysiske butik, hvis en bestemt størrelse eller farve på et produkt ikke lige er på lager i butikken.
Men hvem skal man så tilskrive det salg – den fysiske forretning eller online forretningen?
Det må de detailhandlende gøre op med sig selv mener Nikolaj Thonbo.
- For sagen er bare, at hvis man ikke gør det, så mister man momentum, og man mister kunder, siger han.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter