Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Radio- og tv-forhandlerne trues af prispres

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 2 April 2013 kl. 06:30 af: Puk Holm Hansen

Det er ikke nemt at være radio- og tv-forhandler i dag. Og der er flere grunde til at branchen er presset, lyder det fra ekspert.

Det er strenge tider for landets elektronikforretninger. Krisen er hård ved radio- og tv-forhandlerne og mange tvinges til at lukke. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Omsætningen i  radio- og tv-forretningerne er faldet med 16 procent siden sidste år, og mange forretninger går konkurs.

Noget, der er med til at presse butikkerne, er, at kunderne tjekker varerne ud i butikkerne for derefter at finde dem billigere på nettet. Det er også noget, der rammer tøjbranchen hårdt, men nettet er nu ikke den største trussel mod elektronikforhandlerne, mener Erling Madsen, Kommunikationschef fra Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

- En masse af kæderne har en god indtægt, fordi de har en netbutik samtidig. Flere elektronikbutikker som Fona, Expert og Elgiganten har optrappet deres webshop-virksomhed, og det kan godt være, de har nogle varer, der er billigere på nettet end i butikken, men du kan alligevel købe dem til samme pris i butikken som på nettet, hvis du beder om det. Elgiganten har haft nogle eksempler på, at hvis kunden siger, han har set et produkt billigere på deres webshop, så får han det til den pris. Så der er ikke længere en økonomisk fordel ved at handle på nettet, for du får det til den samme lave pris i butikkerne, siger han.

LÆS OGSÅ: Det skal elektronikkæderne satse på i 2013

Erling Madsen mener alså ikke, at de fleste forbrugere stadig køber deres tv et andet sted efter at have brugt 20 minutter af ekspedientens tid på at få forklaret, hvad det kan.

Benhårdt prispres

Det er en god idé som minimum at have en webshop ifølge Erling Madsen, men det er altså ikke netbutikkerne, der presser branchen mest. I stedet er det de lave priser, som er med til at skabe problemer.

- Generelt er priserne faldet betragteligt. Det er en af forklaringerne. Når der ikke er så høje udsalgspriser, så er avancen heller ikke så stor hverken til producenterne eller detailhandlen, siger Erling Madsen.

Han fortæller, at et fjernsyn i dag koster en tredjedel af, hvad det kostede i 2006. Samtidig kan nutidens fjernsyn meget mere, de har bedre billedkvalitet, og flere features som smart-tv og 3D. Så forbrugerne får mere får pengene, men betaler mindre for det.

- For forbrugerne er det herligt at priserne falder, at de får mere og mere for pengene og betaler mindre og mindre for det, men for producenterne og detailhandlen stiller det pludselig nogle helt andre krav. Alle ville måske egentlig gerne sætte priserne op, men al erfaring siger, at når først priserne er røget ned, så kommer de ikke op igen. Derfor er det lidt en ond spiral, vi er inde i.

LÆS OGSÅ: B&O nedjusterer endnu engang

Store varehuse truer de små forhandlere

Et de krav, som de lave priser medfører, er, at forhandlerne skal sælge mere. Når de ikke kan tjene så meget på at sælge et enkelt produkt, så skal de sælge endnu flere produkter for at kunne opretholde den samme indtjening, siger Erling Madsen. Derfor skal der større voluminer til, hvis det skal kunne betale sig, og det kan gøre det svært for flere forhandlere at følge med.

- En lille lokal radioforretning vil nok have meget svært ved at overleve, for han kan ikke købe ind i store voluminer. Hans grundlag er måske nogle få loyale kunder, som bor i byen. I øvrigt er der ikke mange kilometer til den nærmeste Elgiganten eller Expert-butik, og kunderne er i dag vant til at køre efter de store varehuse, forklarer Erling Madsen.

Han mener desuden, at der heller ikke findes den samme kundeloyalitet over for de lokale butikker, som man har haft tidligere. Derfor er de små radio- og tv-forhandlere altså - ligesom farvehandlerne er presset af de større byggemarkeder - truet af de større rovdyr i fødekæden, elektronik-varehusene.

LÆS OGSÅ: Små farvehandlere presses af byggemarkederne

Der er ikke udsigt til at priserne får et ryk opad, og derfor er det svært at sige, om udviklingen vil vende foreløbigt. Erling Madsen mener ikke, at der er en enkel løsning på branchens problemer, men han siger dog, at det giver mening for elektronik-forhandlerne at være med i en kæde.

- Hvis ikke du er med i en kæde, kan det være meget svært at drive.

LÆS OGSÅ: Detailkæder skal tage ansvar for elektronikaffald
 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD