Radio- og tv-forhandlerne trues af prispres
Det er ikke nemt at være radio- og tv-forhandler i dag. Og der er flere grunde til at branchen er presset, lyder det fra ekspert.
Det er strenge tider for landets elektronikforretninger. Krisen er hård ved radio- og tv-forhandlerne og mange tvinges til at lukke. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Omsætningen i radio- og tv-forretningerne er faldet med 16 procent siden sidste år, og mange forretninger går konkurs.
Noget, der er med til at presse butikkerne, er, at kunderne tjekker varerne ud i butikkerne for derefter at finde dem billigere på nettet. Det er også noget, der rammer tøjbranchen hårdt, men nettet er nu ikke den største trussel mod elektronikforhandlerne, mener Erling Madsen, Kommunikationschef fra Branchen Forbrugerelektronik (BFE).
- En masse af kæderne har en god indtægt, fordi de har en netbutik samtidig. Flere elektronikbutikker som Fona, Expert og Elgiganten har optrappet deres webshop-virksomhed, og det kan godt være, de har nogle varer, der er billigere på nettet end i butikken, men du kan alligevel købe dem til samme pris i butikken som på nettet, hvis du beder om det. Elgiganten har haft nogle eksempler på, at hvis kunden siger, han har set et produkt billigere på deres webshop, så får han det til den pris. Så der er ikke længere en økonomisk fordel ved at handle på nettet, for du får det til den samme lave pris i butikkerne, siger han.
LÆS OGSÅ: Det skal elektronikkæderne satse på i 2013
Erling Madsen mener alså ikke, at de fleste forbrugere stadig køber deres tv et andet sted efter at have brugt 20 minutter af ekspedientens tid på at få forklaret, hvad det kan.
Benhårdt prispres
Det er en god idé som minimum at have en webshop ifølge Erling Madsen, men det er altså ikke netbutikkerne, der presser branchen mest. I stedet er det de lave priser, som er med til at skabe problemer.
- Generelt er priserne faldet betragteligt. Det er en af forklaringerne. Når der ikke er så høje udsalgspriser, så er avancen heller ikke så stor hverken til producenterne eller detailhandlen, siger Erling Madsen.
Han fortæller, at et fjernsyn i dag koster en tredjedel af, hvad det kostede i 2006. Samtidig kan nutidens fjernsyn meget mere, de har bedre billedkvalitet, og flere features som smart-tv og 3D. Så forbrugerne får mere får pengene, men betaler mindre for det.
- For forbrugerne er det herligt at priserne falder, at de får mere og mere for pengene og betaler mindre og mindre for det, men for producenterne og detailhandlen stiller det pludselig nogle helt andre krav. Alle ville måske egentlig gerne sætte priserne op, men al erfaring siger, at når først priserne er røget ned, så kommer de ikke op igen. Derfor er det lidt en ond spiral, vi er inde i.
LÆS OGSÅ: B&O nedjusterer endnu engang
Store varehuse truer de små forhandlere
Et de krav, som de lave priser medfører, er, at forhandlerne skal sælge mere. Når de ikke kan tjene så meget på at sælge et enkelt produkt, så skal de sælge endnu flere produkter for at kunne opretholde den samme indtjening, siger Erling Madsen. Derfor skal der større voluminer til, hvis det skal kunne betale sig, og det kan gøre det svært for flere forhandlere at følge med.
- En lille lokal radioforretning vil nok have meget svært ved at overleve, for han kan ikke købe ind i store voluminer. Hans grundlag er måske nogle få loyale kunder, som bor i byen. I øvrigt er der ikke mange kilometer til den nærmeste Elgiganten eller Expert-butik, og kunderne er i dag vant til at køre efter de store varehuse, forklarer Erling Madsen.
Han mener desuden, at der heller ikke findes den samme kundeloyalitet over for de lokale butikker, som man har haft tidligere. Derfor er de små radio- og tv-forhandlere altså - ligesom farvehandlerne er presset af de større byggemarkeder - truet af de større rovdyr i fødekæden, elektronik-varehusene.
LÆS OGSÅ: Små farvehandlere presses af byggemarkederne
Der er ikke udsigt til at priserne får et ryk opad, og derfor er det svært at sige, om udviklingen vil vende foreløbigt. Erling Madsen mener ikke, at der er en enkel løsning på branchens problemer, men han siger dog, at det giver mening for elektronik-forhandlerne at være med i en kæde.
- Hvis ikke du er med i en kæde, kan det være meget svært at drive.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter