Ekspert: Tre tip til overlevelse i fremtidens detailbranche
Den engelske ekspert Matthew Brown gav på et detailseminar tre konkrete bud på, hvordan man overlever som detailhandler i dag og i fremtiden.
Det kræver sit at være detailhandler i dag, og mange butikker oplever, at kunderne forsvinder.
Alligevel kan lanceringen af en ny iPhone skabe lange køer foran Apple-butikkerne, mens muligheden for at få en gratis Coca Cola med sit navn også kan få folk til at bruge timer i en kø. Der er en fremtid for de fysiske butikker, og kunderne ønsker stadig at komme i dem, hvis man vel at mærke formår at sælge sine produkter og sin butik på den rigtige måde.
Det slog Matthew Brown fra den engelske virksomhed Echochamber, der undersøger trends i detailbranchen, fast på et seminar arrangeret af Dansk Erhverv.
I følge den engelske ekspert, er der tre måder at overleve på som fysisk detailhandler i fremtiden.
1. Storytellers
Som historiefortæller skal du vise kunderne, hvad du sælger - ikke blot fortælle dem om det. Du skal sælge dem historier.
Et eksempel er H&M's luksuskæde & Other Stories, der netop giver kunderne mulighed for at skabe deres egne historier ved at sammensætte forskellige produkter. Samtidig er butikkerne indrettet på en måde, så de netop indbyder til, at kunderne selv kan digte videre.
& Other Stories er dog ikke den eneste kæde, der formår at fortælle historier.
- Det ultimative på en god historiefortæller er Hotel Chocolat, sagde Matthew Brown og forklarede, at chokoladekæden i sine butikker formår at fortælle og vise chokoladens historie. Samtidig har kæden åbnet et hotel på St. Lucia, hvor man på en chokoladerejse kan komme helt tæt på kædens hovedingrediens.
2. Curators
Som kurator skal man hjælpe kunderne med at træffe de rette valg. Ligesom en museumskurator skal man udvælge det, der skal vises frem. Når man kan få alt alle steder, er der simpelthen for meget at vælge imellem, forklarede Matthew Brown.
- Derfor skal man ikke sælge valg, men løsninger for på den måde at hjælpe folk med at navigere, sagde den engelske ekspert.
Han fremhævede Apple som et eksempel på en populær butikskæde, der sælger løsninger. I en Apple-butik kan man nemt overskue det fulde sortiment, der står fremme til fri afbenyttelse. Mange bruger Apples butikker rundt om i verden til at tjekke deres mail, når de er på farten.
3. Tailors
Der er et stigende krav til, at detailbranchen skal opfatte sig selv som skræddere.
- Make me feel special, sagde Matthew Brown.
Her fremhævede han blandt andet Nike, der giver kunderne mulighed for at tilpasse produkterne til lige netop deres behov.
Overordnet for de tre måder at drive sin butik på er dog et krav om, at man er, hvad den engelske ekspert kaldte en entusiastisk ekspert. Det vil sige, at man driver sin forretning med udgangspunkt i en oprigtig passion samtidig med, at man har den relevante ekspertviden.
Oplevelser er vejen frem
Derudover lagde Matthew Brown vægt på, at oplevelser er vejen frem i fremtidens detailbranche.
- Det handler om at give kunderne en på opleveren, når de træder ind i din butik, sagde han og forklarede, at de kan gøres ved at fokusere på indretning og eksponering af produkter.
Matthew Brown brugte begrebet "push for posh". Altså det, at man som detailhandler fokuserer på at fremstå gennemført og eksklusiv, også selvom man er et mere low price brand. Det handler om at give kunderne en wow-oplevelse, når de kommer ind i butikken.
- Middelmådigheden er død, sagde den engelske ekspert.
LÆS OGSÅ: Hvad er mulighederne for dagens detailhandlere?
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter