Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Ekspert: Tre tip til overlevelse i fremtidens detailbranche

Foto: detailfolk.dk



Thursday den 12 September 2013 kl. 11:11 af: Freja Thorbech

Den engelske ekspert Matthew Brown gav på et detailseminar tre konkrete bud på, hvordan man overlever som detailhandler i dag og i fremtiden.

Det kræver sit at være detailhandler i dag, og mange butikker oplever, at kunderne forsvinder.

Alligevel kan lanceringen af en ny iPhone skabe lange køer foran Apple-butikkerne, mens muligheden for at få en gratis Coca Cola med sit navn også kan få folk til at bruge timer i en kø. Der er en fremtid for de fysiske butikker, og kunderne ønsker stadig at komme i dem, hvis man vel at mærke formår at sælge sine produkter og sin butik på den rigtige måde.

Det slog Matthew Brown fra den engelske virksomhed Echochamber, der undersøger trends i detailbranchen, fast på et seminar arrangeret af Dansk Erhverv.

I følge den engelske ekspert, er der tre måder at overleve på som fysisk detailhandler i fremtiden.

1. Storytellers

Som historiefortæller skal du vise kunderne, hvad du sælger - ikke blot fortælle dem om det. Du skal sælge dem historier.

Et eksempel er H&M's luksuskæde & Other Stories, der netop giver kunderne mulighed for at skabe deres egne historier ved at sammensætte forskellige produkter. Samtidig er butikkerne indrettet på en måde, så de netop indbyder til, at kunderne selv kan digte videre.

& Other Stories er dog ikke den eneste kæde, der formår at fortælle historier.

- Det ultimative på en god historiefortæller er Hotel Chocolat, sagde Matthew Brown og forklarede, at chokoladekæden i sine butikker formår at fortælle og vise chokoladens historie. Samtidig har kæden åbnet et hotel på St. Lucia, hvor man på en chokoladerejse kan komme helt tæt på kædens hovedingrediens.

2. Curators

Som kurator skal man hjælpe kunderne med at træffe de rette valg. Ligesom en museumskurator skal man udvælge det, der skal vises frem. Når man kan få alt alle steder, er der simpelthen for meget at vælge imellem, forklarede Matthew Brown.

- Derfor skal man ikke sælge valg, men løsninger for på den måde at hjælpe folk med at navigere, sagde den engelske ekspert.

Han fremhævede Apple som et eksempel på en populær butikskæde, der sælger løsninger. I en Apple-butik kan man nemt overskue det fulde sortiment, der står fremme til fri afbenyttelse. Mange bruger Apples butikker rundt om i verden til at tjekke deres mail, når de er på farten.

3. Tailors

Der er et stigende krav til, at detailbranchen skal opfatte sig selv som skræddere.

- Make me feel special, sagde Matthew Brown.

Her fremhævede han blandt andet Nike, der giver kunderne mulighed for at tilpasse produkterne til lige netop deres behov.

Overordnet for de tre måder at drive sin butik på er dog et krav om, at man er, hvad den engelske ekspert kaldte en entusiastisk ekspert. Det vil sige, at man driver sin forretning med udgangspunkt i en oprigtig passion samtidig med, at man har den relevante ekspertviden.

Oplevelser er vejen frem

Derudover lagde Matthew Brown vægt på, at oplevelser er vejen frem i fremtidens detailbranche.

- Det handler om at give kunderne en på opleveren, når de træder ind i din butik, sagde han og forklarede, at de kan gøres ved at fokusere på indretning og eksponering af produkter.

Matthew Brown brugte begrebet "push for posh". Altså det, at man som detailhandler fokuserer på at fremstå gennemført og eksklusiv, også selvom man er et mere low price brand. Det handler om at give kunderne en wow-oplevelse, når de kommer ind i butikken.

- Middelmådigheden er død, sagde den engelske ekspert.

LÆS OGSÅ: Hvad er mulighederne for dagens detailhandlere?

 

 



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD