Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ekspert: Discountvarer bliver ikke billigere

Foto: detailfolk.dk



Monday den 30 June 2014 kl. 08:41 af: Newspaq

Priserne på discountvarer er faldet i løbet af det seneste år, men den tendens vil ikke fortsætte, vurderer en ekspert.

Selvom priserne på en række udvalgte dagligvarer i de danske discountbutikker er faldet med knap fire procent siden sidste år, så skal man ikke regne med, at det bliver ved med at gå den vej.

Det fastslår Bruno Christensen, der lever af at rådgive detailhandelsebranchen.

- Jeg tror ikke, at priserne er generelt på vej ned. Det tror jeg bestemt ikke på, siger detailhandelsrådgiver Bruno Christensen til Ritzau.

Dagbladet Politiken laver hvert år et pristjek af discountvarer i lavpriskæderne Netto, Fakta, Aldi, Lidl og Rema 1000.

I år viser den, at priserne på 37 standardvarer, såsom æg, rugbrød og juice, i gennemsnit er faldet med knap fire procent siden sidste år, hvilket er modsat de prisstigninger som lignende undersøgelser har vist de seneste par år.

Logisk forklaring på prisfald

Ifølge Bruno Christensen er der dog en logisk forklaring på, hvorfor priserne er faldet i år.

- Mange af disse produkter har kæderne købt på langtidskontrakter fra leverandørerne. Så hvis der et år har været en stigene råvarepris, så går der en periode inden det slår igennem ude i butikkerne, fordi der er indgået en aftale om, hvad produkterne skal leveres for.

- Derfor kan det tage noget tid, inden butikkerne kan korrigere priserne. Så der kan godt være tale om en forskydning, siger han.

En anden ekspert, Flemming Birch, der også har sit eget rådgivningsforma inden for detailbranchen, er dog ikke enig med Bruno Christensen.

Flemming Birch mener, at konkurrencen blandt discountbutikkerne vil få priserne til at falde endnu mere.

- Der er stor konkurrence i sektoren med mange butiksåbninger. Så det er nok forklaringen på prisfaldet. Flere af kæderne har meldt at de vil åbne endnu flere butikker, så jeg tror, at priserne vil blive ved med at falde, siger han til Ritzau.

En ting er de to eksperter dog enige om. De lave discountpriser presser priserne i bund hos de øvrige supermarkeder.

- Discount har været populært de sidste par år, og det har presset supermarkederne. Det her prisfald vil presse dem endnu mere til at matche priserne, siger Flemming Birch.

/ritzau/

LÆS OGSÅ:



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD