Discountbutikker glemmer priserne
En stikprøveundersøgelse viser, at de danske discountsupermarkeder ofte glemmer at sætte priser på varerne.
For knap et år siden kunne metroxpress fortælle, at massive 92 procent af danskerne er trætte af, at der fra tid til anden mangler prisskilte på varerne i discountbutikkerne.
Dengang besøgte avisen Netto, Lidl og Fakta, hvor det var såre umuligt at se, hvad især kampagnevarerne, de såkaldte spotvarer og basarvarer, kostede. Hos butikkernes organisation, Dansk Erhverv, sagde den forbrugerpolitiske chef, Lone Rasmussen, at butikkerne burde gøre det bedre.
Så forleden foretog metroxpress en stikprøve i en Netto, en Lidl og en Fakta for at se, om mange priser stadig er hemmelige i strid med reglerne.
Hver sted brugte avisen præcis 25 minutter.
Kun i Fakta var det blevet bedre. Her var "kun" 21 forskellige varer uden prisskiltning.
Ekspert: Det er er sjusk
I Lidl var 40 forskellige produkter uden priser, mens det stod sløjt til i Netto på Gasværksvej i København, hvor der manglede priser ved 110 varer - især basarvarer, men også ting i det faste sortiment.
- Det er noget sjusk, som også skyldes, at personalet i discounthandlen ikke har tid til at skilte, siger Marcus Schmidt, der er forbrugsforsker og ekspert i detailhandel, til metroxpress.
- Det er ikke godt nok. Det skal vi rette op på, lover Rikke Brandes, kommunikationsansvarlig i Lidl.
Mads Hvitved Grand, pressechef i Netto og Dansk Supermarked, bruger også udtrykket "det er ikke godt nok".
- Kunderne skal kunne se, hvad varerne koster. Vi kan sagtens være vores lave priser bekendt, siger han.
Han fortæller, at metroxpress' stikprøve blev lavet på et tidspunkt, hvor der var oprydning og flytning af varer i gang, hvilket kan være en del af forklaringen på det elendige udkomme.
LÆS OGSÅ: Butikker risikerer politianmeldelse for momsfrie priser
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter