Ekspert: Danske butikker er for langsomme til at sænke priser
Når råvarepriserne stiger, er de danske butikker hurtige til at følge trop og hæve priserne, mens det går meget langsommere, når priserne falder, mener en ekspert.
De danske butikker er ikke lige så hurtige til at sænke priserne, når råvarepriserne falder, som de er til at sætte dem op, når det omvendte sker.
Det siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Institut for Fødevarer og Ressourceøkonomi (IFRO), der er en del af Københavns Universitet, til Politiken.
Avisen har fået IFRO til at beregne forskellen på prissvingningerne på kaffepriser på råvarebørserne og kaffepriserne i de danske butikker. Beregningerne viser, at mens prisen på den toneangivende arabicakaffe er styrtdykket på råvarebørsrene de sidste to år, er kaffepriserne i de danske butikker stort set uændrede.
Henning Otte Hansen mener, at industrien, ikke blot i Danmark, men også i andre vestlige lande, spiller på, at forbrugerne ikke har indsigt i markedet.
Indkøbsdirektør i Rema 1000, Anders Rene Jensen, siger til Politiken, at priserne først slår igennem med forsinkelse. Samtidig fremhæver han, at det ikke kun er råvarepriserne, der har betydning for prisen på en pose kaffe i de danske butikker, også priserne på transport, emballage, afgifter og løn spiller ind.
LÆS OGSÅ: Detailbranchen presser priserne
Læs hele artiklen på PolitikenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter