Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Danske forbrugere flygter fra discount

Danskerne leder i højere grad efter produkter, hvor der er lagt ekstra vægt på dyrevelfærd eller økologi, viser en ny analyse.
Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 14 January 2014 kl. 13:23 af: Nyhedsbureauet Newspaq

Pris betyder mindre og mindre, når vi køber ind, viser ny analyse. Det kan være et tegn på, at danskerne er klar til at skrue forbruget op.

Det gule prisskilt med faste lave priser i discountbutikkerne bliver mindre og mindre vigtigt, når forbrugerne orienterer sig i butikkerne. I stedet prioriterer danskerne kvalitet.

Derfor leder de i højere grad efter danske fødevarer samt produkter, hvor der er lagt ekstra vægt på dyrevelfærd eller økologi. Det viser ny analyse fra Landbrug & Fødevarer, skriver Foodculture.dk.

Andelen af danskere, der primært orienterer sig efter lave priser, er faldet fra 27 til 22 procent på bare to år. I samme periode er andelen af forbrugere, der primært leder efter danske varer, steget fra 8 til 12 procent, mens fokus på dyrevelfærd er næsten firdoblet fra 3 til 11 procent.

Fødevarer er tidlig indikator på øget forbrug

Thomas Søby, cheføkonom i Landbrug & Fødevarer, er på baggrund af analysen optimistisk på samfundsøkonomiens vegne:

- Når forbrugerne begynder at prioritere kvalitet frem for pris, er det et tegn på, at der bliver lettet lidt på de stramme forbrugstøjler, siger han til Foodculture.dk.

Netop fødevarer er, sammen med tøj, de to varegrupper, hvor man allerførst ser tegn på, at forbrugernes forbrugsmønster ændrer sig, forklarer Thomas Søby:

- Vi skal have mad i maven og tøj på kroppen, så uanset konjunkturen er det noget, vi hele tiden bruger penge på. Hvis forbrugsmønsteret ændrer sig på de to områder, er det derfor en tidlig indikation på, at der sker noget med forbrugernes villighed til at bruge penge.

Thomas Søby understreger, at pris stadig er det vigtigste parameter, når danskerne køber deres fødevarer. Men analysen viser klart, at danskerne begynder at skæve mere til kvalitet end til pris.

Coop: Forbrugerne er optimistiske for fremtiden

De samlede salgstal fra Danmarks Statistik viser endnu ikke nogen ændring i forbrugsvanerne på fødevarer, men i Coop understøtter salgstal for 2013 forbrugernes nye fokus på kvalitet frem for pris:

- Vi står ved et klart vendepunkt. Det er ikke mere end et par år siden, at eksperter dømte velassorterede supermarkeder ude i forhold til discountbutikkerne, men nu ser det helt anderledes ud, siger Thomas Roland, afdelingschef i Coop, til Foodculture.dk.

For eksempel faldt salget af økologiske varer i kriseårene med 20 procent frem til december 2012. Men det er alt sammen vundet ind i løbet af 2013, og nu sælger Coop flere økologiske varer end nogensinde før, fortæller Thomas Roland:

- Jeg ser det som et tegn på, at vi er blevet mere optimistiske på vegne af økonomien. For alt tyder på, at det kun er de færreste, som har fået flere penge mellem hænderne. Det nye fokus på kvalitet frem for pris kommer, fordi vi er begyndt at prioriterer skarpere, hvad vi bruger vores penge på.

Thomas Roland forventer, at tendensen fortsætter, med fortsat øget fokus på økologi, dyrevelfærd samt danske og lokale råvarer.

LÆS OGSÅ: Ny Coop-strategi vil gøre op med vanetænkning



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD