Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har du prøvet social selling i din butik eller som digital strategi?"

- Peter Skjold Mogensen, Lektor - Cph Business
L�s bloggen her

Ny Coop-strategi vil gøre op med vanetænkning

Peter Høgsted tiltrådte som adm. direktør i Coop i november, og nu er han klar med en række initiativer, der skal ruste koncernen i kampen mod konkurrenterne på dagligvaremarkedet.
Foto: Coop



Thursday den 9 January 2014 kl. 09:37 af: Freja Thorbech

Med en ny strategi vil den nyligt udnævnte Coop-topchef bl.a. ændre måden, man betjener kunderne på.

Der er kommet nye boller på suppen hos Coop med den nye topchef Peter Høgsted ved roret.

I forsøget på at opnå en højere profitabel markedsandel allerede fra 2014 vil den nye chef blandt andet ændre måden, man betjener kunderne på, skriver Coop i en pressemeddelelse.

Peter Høgsted mener, at tiden er kommet til at tage et opgør med vanetænkning og traditioner i dansk dagligvarehandel.

- Jeg vil gerne have, at vi fremover konkurrerer mindst lige så meget på kvalitet, nye varer og opfindsomhed, som vi gør på lave priser, ugens tilbud og discount. Her vil vi gerne bidrage med at sætte en ny dagsorden, siger han i pressemeddelelsen.

Vil gøre op med dårlig madkultur

Derfor præsenterer han allerede i foråret en række konkrete initiativer, der blandt andet skal gøre op med dårlig madkultur. Derfor introducerer man en ”God Mad Dag”, hvor alle 1200 butikker i Coop kommer med tilbud på kvalitetsvarer, der skal give danskerne lyst til at lave god mad en ekstra dag om ugen.

Derudover vil man lave et seminar, hvor producenter, leverandører, eksperter og andre med interesse for højere madkvalitet inviteres til at drøfte kommende initiativer, der kan øge danskernes interesse for bedre mad. Samtidig nedsætter man et rådgivende udvalg, der kan inspirere og anspore hele Coop organisationen til fremstød, der kan give mere smag på danskernes daglige indkøb.

Og så vil man lytte meget mere til kunderne.

- I dag tager vores organisation udgangspunkt i kæderne, som kategorien (indkøberne) indretter sortiment til, som kunderne så kan vælge. Det skal fremover være omvendt: Først kundernes ønsker, så indretning af sortiment og derefter butikkerne. Konkret kommer det til at betyde, at vores indkøbere bliver ansvarlige for et meget mere kundevendt sortiment. Der vil være en større fællesmængde af varer i hver kæde og afhængig af butiksstørrelsen vil sortimentet udvides, siger Peter Høgsted.

Irma vil dog fortsat udbyde et stærkt differentieret sortiment af kvalitetsfødevarer med en høj grad af Irmas egne varemærker.

To nye direktører

Derudover vil Peter Høgsted også ændre måden organisationen arbejder sammen på.

Derfor har han udnævnt to nye koncerndirektører.

LÆS OGSÅ: Coop udnævner to koncerndirektører

- Den nemmeste måde at gøre noget for at forbedre lønsomhed, ville være her og nu at lukke en stribe butikker, der giver underskud. Men det vil vi ikke. I stedet vil vi ændre måden, vi arbejder sammen på og måden, vi angriber markedet på, siger Peter Høgsted.

LÆS OGSÅ: Coop udnævner ny topchef



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD