Ekspansiv brillekæde lukker hullet efter de værste virusmåneder
Søren Pedersen (billedet) har været administrerende direktør i Nyt Syn siden 2018.
Han havde fra starten en ambition om at erobre flere markedsandele.
- Vi går målrettet efter at få fat i optikere, der ønsker at bestemme over egen butik, og samtidig vil være kendt i lokalmiljøet for sundhedsfaglig kapacitet, personligt værtskab og et spændende udvalg, sagde han i forbindelse med sin triltrædelse.
En stor brillekæde ser ud til at slippe for de værste corona-knubs. Ifølge direktøren skyldes det blandt andet tilgængelighed.
Bestyrelsesformanden for optikerkæden Nyt Syn, Ole Frydensbjerg, havde gode nyheder med under armen, da han talte ved den nyligt afholdte generalforsamling.
Efter et svært forår, hvor coronakrisen gjorde livet svært for store dele af detailhandlen, er den samlede omsætning i Nyt Syn, der har 64 butikker over det meste af landet, nu blot 0,8 procent efter sidste års niveau.
Særligt har sommermånederne været ekstraordinært gode for optikerkæden, som i juni, juli og august kunne registrere en fremgang på 25 procent i omsætningen.
Den administrerende direktør peger på, at strategien med at opfordre butikkerne til at holde åbent, selvom man under nedlukningen kun måtte foretage synsprøver i akutte tilfælde, har været den rigtige.
- Trods restriktioner havde folk jo stadig brug for hjælp til deres briller og kontaktlinser, og vi opfordrede derfor vores medlemmer til at gøre sig tilgængelige, siger Søren Pedersen i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Mange kunder fandt hurtigt ud af, at de kunne komme i butikkerne under forsvarlige forhold og få råd og vejledning, købe linsevæske eller få hjælp til mindre reparationer. Den øgede tilgængelighed huskede danskerne i genåbningsfasen.
Samtidig peger han på den lokale forankring som en stor fordel. Nyt Syn er en frivillig kæde, hvor butikkerne hver især får støtte til at gennemføre markedsføringstiltag.
Flere butikker på vej
Inden for de seneste tre måneder har Nyt Syn fået to nye butikker med i folden, så det samlede antal når op på 64. Set over de seneste tre år er kæden vokset med 11 butikker.
Den danskejede optikerkæde har ambitioner om at være repræsenteret i endnu flere byer og forventer at tilføje fem nye butikker inden udgangen af 2021, fremgår det af pressemeddelelsen.
- Forventningerne fra medlemmerne bliver indfriet, fordi vi har skåret flere krav væk, og der dermed er fuld selvbestemmelse for medlemmerne. Det er attraktivt, fordi ejerne gerne vil have handlefrihed, men på den anden side vil de også gerne have adgang til vores digitale markedsføring. Vi kombinerer således det bedste fra begge verdener, siger Søren Pedersen.
LÆS OGSÅ: Optikerkæde vil ruske op i branchen med Netflix-inspiration
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter