Disse problemer har multibrand butikker
En ny rapport forklarer, hvilke udfordringer multibrand butikker står overfor, når de skal konkurrere med singlebrand butikker.
De danske forbrugere kan bedre lide at handle i multibrand butikker. Men det ser ud til, at de begejstres mere, når de går ind i singlebrand butikker. Sådan lyder konklusionen fra de danske designkonsulenter Glahn Retail, der står bag en ny analyse. Det skriver Dansk Markedsføring.
Paradokset opstår, fordi multibrand-kæderne iscenesætter deres produkter på en anden måde end singlebrand-kæderne, vurderer Glahn Retail.
- Enten forsøger kæden at sikre, at mærkevarerne kun er synlige via deres produkter og emballager. Kæden undlader yderligere iscenesættelse af mærkevarerne. I disse tilfælde ønsker kæden, at hele købsoplevelsen bygges op omkring kædens eget brand, står der i rapporten
- Konsekvensen er, at mærkevarernes branduniverser og kampagner ikke er synlige i butikken. Det er ellers disse universer og kampagner, som skaber mærkevarernes attraktivitet, lyder det fortsat.
Det betyder i sidste ende, at kundens betalingsvillighed og købelyst bliver mindre, fordi mærkevarerne bliver reduceret til produkter og emballager i stedet for branduniverser.
Den modsatte grøft, som mange multibrand-kæder falder i, er at de indretter komplette shop-in-shops, hvilket så underminerer multibrand-kædernes berettigelse, nemlig som kæder med flere brands.
Du kan læse hele rapporten her.
LÆS OGSÅ: Hårdt pressede tøjbutikker går nye veje
Læs hele artiklen på Dansk MarkedsføringFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter