Discountkrigen optrappes: Netto går i bon-krig med Fakta
I nye helsides annoncer går Netto nu i direkte konfrontation med Fakta i krigen om discountkunderne.
Nu intensiverer Netto deres indsats i kampen om discountkunderne. I nye helsides annoncer stiller de to bon'er op, en fra Netto og en fra Fakta med sammenlignelige varer, for at vise at Netto har de billigste varer på alle områder.
Med den nye annonce markerer Netto sig på pris og de afslører samtidig, hvem de ser som deres største konkurrent, mener Flemming Birch fra Birch og Birch Markedsudvikling.
- Det er et udtryk for prisfokus, helt simpelt. De markerer sig som nuværende de billigste, og det gør den forskel, at de viser, hvem de definerer som deres største konkurrent. Det er dem, de vil vinde nogle markedsandele fra. Det handler om at definere sig selv i forhold til nogle andre, og sige, det er dem her vi slås med, og at man altså spare nogle penge ved at komme hen til "os", siger Flemming Birch.
I modsætningen til prismatch-kampagnen fra Føtex handler det ikke om mærkevarer, men om at positionere sig som de billigste på markedet med sammenlignelige varer, som fx oksekød, mel og øl.
- Discountbutikkerne har ikke så mange mærkevarer, så er der nødt til at markere sig på nogle andre punkter.
LÆS OGSÅ: Føtex' prismatch dumper i test
Tvivlsomt med effekt på kort sigt
Flemming Birch er i tvivl om, hvor stor påvirkning annoncen vil have.
- Jeg tror ikke det vil rykke kortsigtet. Hvis du kører det over lang tid, så kan det være med til at forme folks forestillinger om, hvor din kæde ligger henne prismæssigt. Det er jo ikke sådan, at kunderne tænker "jeg var lige på vej ned i Fakta, men så så jeg den annonce, og så tog jeg i Netto i stedet for", sådan fungerer det ikke. Men det kan være med til at påvirke mere langsigtet ved at ændre min prisopfattelse af, hvor Netto ligger i markedet i forhold til mange andre, mener Flemming Birch.
LÆS OGSÅ: Discountkæde vil gøre danskerne sundere
Tre discountkæmper
De tre store discountkæder Netto, Fakta og Rema 1000 er gået op i markedet de seneste år med større udvalg og friskere grøntsager, så de begynder at ligne egentlige supermarkeder mere, end de har gjort.
Det er noget, der kan give flere markedsandele.
- De er begyndt at gå ind og tage markedsandele fra mellemklasse-supermarkeder som Føtex, Kvickly og Superbrugsen, men derfor skal de stadig huske deres nærmeste konkurrenter, mener Flemming Birch.
Det er primært de samme kunder, som Netto, Fakta og Rema 1000 kæmper om, og med den nye kampagne håber Netto altså at kunne placere sig stærkt som den billigste på discountmarkedet.
Senest har Netto klaret sig særdeles godt i Polen, og markedet skal være en international vækstmotor for discountkæden.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter