Direktør: Sådan overlevede 7-Eleven lukkeloven
Mange spåede 7-Eleven en tidlig død, da lukkeloven ændrede spillereglerne radikalt. Men den nye direktør havde en plan.
Hvilken vej skal man gå, når politikerne ændrer hele grundlaget for ens forretningsmodel? Det spørgsmål måtte 7-Eleven finde et svar på, efterhånden som det stod klart, at lukkeloven ville ændre sig i 2012.
Et af svarene blev at ændre både varerne og brandet, forklarer direktør Jesper Østergaard.
- Når man spurgte folk, hvad de forbandt med 7-Eleven, var det typisk pizza, pølser og cola, siger han til Børsen.
Lukkelov truede forretningen
Han blev ansat i 2006, og allerede dengang var perspektiverne for kæden ikke alt for gode. Kæden gav underskud og alle vidste, at det var et spørgsmål om tid, før lukkeloven blev ændret.
- Hvis vi fremskrev det, vi troede ville ske, så ville convenience-sektoren (f.eks. kiosker, red.) tabe omkring 10 pct. om året, hvis vi ikke begyndte at tilpasse os, siger Jesper Østergaard.
Svaret blev at droppe fokus på en lang række dagligvarer, som forbrugerne alligevel kunne købe billigere i supermarkederne, hvis lukketider efter oktober 2012 langt hen ad vejen kunne konkurrere med 7-Elevens.
Sundt sats
Strategien blev, at 7-Eleven skulle være bedst indenfor tre varekategorier: mad, bageri og varme/kolde drikkevarer.
- Det var en vigtig og rigtig beslutning, for det er lige præcis de tre kategorier, vi har haft succes med siden. Det er der, vi ser væksten komme fra, siger Jesper Østergaard.
Især strategien om at satse på sundere retter har vist sig at bære frugt. Efter flere års underskud begyndte 7-Eleven at give overskud i 2014. I 2015 steg overskuddet til 15 millioner kroner.
LÆS OGSÅ: 7-Eleven uddeler priser til innovative brands
Læs hele artiklen på BørsenFlere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter