Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Direktør: Sådan overlevede 7-Eleven lukkeloven

Foto: 7-Eleven/PR



Tuesday den 25 October 2016 kl. 06:00 - Kilde: Børsen

Mange spåede 7-Eleven en tidlig død, da lukkeloven ændrede spillereglerne radikalt. Men den nye direktør havde en plan.

Hvilken vej skal man gå, når politikerne ændrer hele grundlaget for ens forretningsmodel? Det spørgsmål måtte 7-Eleven finde et svar på, efterhånden som det stod klart, at lukkeloven ville ændre sig i 2012.

Et af svarene blev at ændre både varerne og brandet, forklarer direktør Jesper Østergaard.

- Når man spurgte folk, hvad de forbandt med 7-Eleven, var det typisk pizza, pølser og cola, siger han til Børsen.

Lukkelov truede forretningen

Han blev ansat i 2006, og allerede dengang var perspektiverne for kæden ikke alt for gode. Kæden gav underskud og alle vidste, at det var et spørgsmål om tid, før lukkeloven blev ændret.

- Hvis vi fremskrev det, vi troede ville ske, så ville convenience-sektoren (f.eks. kiosker, red.) tabe omkring 10 pct. om året, hvis vi ikke begyndte at tilpasse os, siger Jesper Østergaard.

Svaret blev at droppe fokus på en lang række dagligvarer, som forbrugerne alligevel kunne købe billigere i supermarkederne, hvis lukketider efter oktober 2012 langt hen ad vejen kunne konkurrere med 7-Elevens.

Sundt sats

Strategien blev, at 7-Eleven skulle være bedst indenfor tre varekategorier: mad, bageri og varme/kolde drikkevarer. 

- Det var en vigtig og rigtig beslutning, for det er lige præcis de tre kategorier, vi har haft succes med siden. Det er der, vi ser væksten komme fra, siger Jesper Østergaard.

Især strategien om at satse på sundere retter har vist sig at bære frugt. Efter flere års underskud begyndte 7-Eleven at give overskud i 2014. I 2015 steg overskuddet til 15 millioner kroner. 

LÆS OGSÅ: 7-Eleven uddeler priser til innovative brands

Læs hele artiklen på Børsen


Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD