Detailekspert: Vil forbrugerne overhovedet have hypermarkeder?
I diskussionen omkring hypermarkeder glemmer man at overveje, om der overhovedet er en efterspørgsel, mener en ekspert.
De såkaldte hypermarkeder bliver diskuteret på livet løs i disse dage, men en vigtig pointe bliver glemt i diskussionen, mener ekstern lektor og videnskabelig medarbejder på Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS, Per Østergaard Jacobsen. Forbrugerne.
De er nemlig slet ikke interesserede i kæmpe butikker, der sælger alt fra dagligvarer til elektronik, mener detaileksperten.
- Det bliver hurtigt en diskussion om, skal vi have de her store butikker, eller skal vi ikke have dem, uden man egentlig forholdet sig til, om der i det hele taget er et forretningsgrundlag for dem, siger han til detailfolk.dk.
Vores biler er for små
Per Østergaard Jacobsen mener, at der er en række faktorer, der peger i retning af, at forbrugernes behov slet ikke er store hypermarkeder.
For det første fremhæver han, at flere danskere end aldrig før bor alene, da mere end halvdelen af de danske hustande består af enlige. Et tal, der er stadigt stigende.
- Det indikerer jo, at man ikke nødvendigvis har brug for store indkøb, forklarer Per Østergaard Jacobsen.
Derudover spiller også størrelsen på vores biler ind, for mens hypermarkeder stammer fra USA i en tid, hvor man fyldte masser af varer i bagagerummet på sit store dollargrin, så er de fleste danskeres biler og dermed bagagerum relativt små.
- Hvis man ser på forbrugernes biler, så er de i dag så små, at der dårligt kan stå to bæreposer fra det lokale supermarked i bagagerummet, påpeger Per Østergaard Jacobsen.
Samtidig bliver danskerne mere og mere bevidste om, at meget mad går til spilde, når man køber stort ind og ikke får brugt det hele.
- Forbrugerne tænker på bæredygtighed og er blevet meget mere bevidste om, hvad de køber, og hvordan ressourcerne bruges, siger han.
Tid er en knaphedsfaktor
Samtidig er tid blevet en knaphedsfaktor for den moderne forbruger i en travl hverdag.
- Hvis jeg nu bor på Østerbro, hvorfor skulle jeg så køre ud til Hundige eller Hillerød for at handle i en Bilka eller en anden stor butik, når der ligger fire nærsupermarkeder rundt omkring, som har det, jeg skal bruge, spørger Per Østergaard Jacobsen retorisk.
Artiklen fortsætter på næste side
Forrige side | 1 2 | Næste side |
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter