Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt? "

- Dennis Clausager, detailfolk.dk
L�s bloggen her

Kommission: Planlov spænder ben for dansk produktivitet

Foto: Colourbox



Friday den 31 May 2013 kl. 09:51 af: Freja Thorbech

En ny analyse viser, at blandt andet den danske planlov er med til at hæmme den danske produktivitet.

Ryd op i unødig regulering, skærp konkurrencen og fjern hegnet om de beskyttede brancher.

Sådan lyder hovedbuskaberne fra Produktivitetskommissionen, som netop har offentliggjort en ny rapport.

Kommissionen er nedsat af regeringen og består af uafhængige eksperter. Den har til opgave, at komme med konkrete anbefalinger, der kan styrke produktiviteten i det danske erhvervsliv.

I den seneste rapport er det blandt andet planloven, der står for skud. I foråret strammede regeringen sammen med Enhedslisten og De Konservative ellers den eksisterende planlov, så det ikke længere er muligt, at placere store butikker på over 2.000 m², de såkaldte hypermarkedet, alle steder i landet.

LÆS OGSÅ: Regeringen bremser kæmpevarehuse

Nu vil produktivitetskommissionen have regeringen til at ændre planloven igen, så det bliver muligt at skabe større butikker end i dag.

- Vi skal sikre, at vores konkurrencelov og andre love skaber de bedste konkurrencevilkår og åbner op for de brancher, der i dag er for lukkede for nye spillere. Vi skal skabe sikkerhed for, at det er de mest produktive virksomheder, der overlever. Sådan er det ikke altid i dag, siger Peter Birch Sørensen, der er formand for kommissionen.

Købmænd tror ikke på anbefalinger

Hos De Samvirkende Købmænd (DSK) tror man ikke på Produktivitetskommissionens anbefalinger. Her man overbevist om, at en liberalisering af loven vil få mange eksisterende detailhandlere til at opgive nyinvesteringer og nyansættelser.

Organisationen stiller sig samtidig uforstående over for kommissionens udtalelser om manglende konkurrence og manglende internationalisering i dansk dagligvarehandel.

- Danmark ligger langt foran de øvrige nordiske lande - og formentlig i europæisk top - når det drejer sig om internationalisering af dagligvarehandelen, siger DSK's adm. direktør John Wagner. Han henviser til, at der på dagligvaremarkedet er fem landsdækkende udenlandske aktører i form af Aldi, Lidl, Rema 1000, Kiwi minipris og Metro.

- Ved årsskiftet havde de fire udenlandske discountkæder 643 butikker ud af 3.056 kolonialbutikker svarende til, at mere end 21 procent af de danske dagligvarebutikker er udenlandsk funderede, siger John Wagner.

DSK var begejstrede, da regeringen strammede loven tidligere på året, og organisationen opfordrer til, at både regering og opposition garanterer, at de vil fastholde de nye bestemmelser mange år frem.

LÆS OGSÅ: Købmænd: Ny lov er en sejr for detailhandlen



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD