Danskerne handler på tværs af kanaler i julen
Forbrugerne har taget omnichannel-tankegangen til sig i julen, viser en ny undersøgelse.
Varer bestilt på nettet til afhentning i butikken eller et kig i den fysiske butik, der senere bliver til et køb på nettet.
De danske forbrugere har taget omnichannel-tankegangen til sig hen over julen, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.
- Forbrugerne har forskellige behov og bruger i stigende grad flere forskellige købsplatforme. Det har butikkerne taget til sig, og vi kan se, at de er blevet bedre rustet til kundernes behov både på e-handel og den fysiske handel, siger markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen, i en udtalelse.
Click & collect og showrooming vinder indpas
Dansk Erhvervs undersøgelse viser, at næsten hver femte dansker, der e-julehandler i år, forventer at bestille gaven på nettet og hente den i butikken via såkaldt click & collect.
- De butikker, der både har en netbutik og en fysisk butik, kan give forbrugerne en fleksibilitet og kundeservice, som mange sætter pris på særligt her op til jul. Forbrugeren kan sidde hjemme i sofaen om aftenen og se butikkens udvalg, bestille sin julegave og dagen efter gå ned og hente den i butikken, siger Lone Rasmussen.
Også den modsatte tendens, såkaldt showrooming, er populært hos forbrugerne. Hver fjerde, der køber julegaver online, vil først orientere sig i en fysisk butik, viser undersøgelsen. Og det kan være en fordel for butikkerne, hvis de er klar til at samle forbrugeren op online, mener Lone Rasmussen.
- Det har været et stigende problem for de fysiske butikker, at mange forbrugere gik ned i butikken og fik gratis vejledning for efterfølgende at købe varen på nettet. Men det kan jo være en god forretning, for både butikken og forbrugeren, hvis man kan se varen i butikken og efterfølgende gå hjem og købe den på samme butiks hjemmeside, siger hun.
Ifølge Dansk Erhvervs Julehandelsprognose vil julehandlen i år beløbe sig til 7,6 milliarder kroner, hvoraf de 5,4 milliarder kroner går til julegaverne. 1,2 milliarder kroner bliver lagt på nettet.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter