Danske netbutikker viser svaghedstegn
Hvis ikke detailhandlens butikker optimerer deres hjemmesider, risikerer de at få påduttet et såkaldt ’Slow Label’ fra Google – og det går ud over indtjeningen, lyder advarslen.
Selvom e-handlen som bekendt er i kraftig vækst – også herhjemme – har mange danske butikker problemer, når der er tryk på deres netbutikker.
Det påpeger Digicure, som hjælper virksomheder med analyser, rådgivning og uddannelse inden for it-sikkerhed og web performance-optimering.
Det sker i en kommentar til, at en række store danske e-handelssites slet ikke kunne følge med kundernes købelyst på Black Friday den 27. november.
LÆS OGSÅ: Netbutikker betaler Trustpilot for at skjule anmeldelser
- Flere af de helt store e-handelsvirksomheder oplevede deciderede nedbrud såsom Bog & Idé, som var nede i en time og tre kvarter. Hver fjerde havde svartider på den forkerte side af 10 sekunder. Langsomst var Fona med 20 sekunders ventetid efterfulgt af Idemøbler (18 sekunder) og Toys ’R’ Us (16 sekunder), oplyser direktør Jesper Helbrandt fra Digicure.
I den anden ende klarede Din Tøjmand, Kop & Kande og Føtex sig bedst med svartider under fire sekunder.
I gennemsnit tog det 7,68 sekunder at få vist en webbutiks forside, fremgår det af en måling af oppetider og svartider på 36 store e-handelssites, som Digicure udførte under hele Black Friday.
LÆS OGSÅ: Netbutikkers tyvstart på Black Friday øger salget i hele november
Netbutikker glipper millionbeløb
Hvis ikke detailhandlens butikker optimerer deres hjemmesider, risikerer de at få påduttet et såkaldt ’Slow Label’ fra Google – og det går ud over indtjeningen, fremhæver Jesper Helbrandt:
- Det store spørgsmål er nu, om de danske webshops oven på erfaringerne med Black Friday har rustet sig bedre til at imødekomme julehandlen, hvor mange traditionelt har årets største omsætning. Eller om vi også skal forvente en ’Black Christmas’, hvor kunderne endnu en gang skal skræmmes væk af uacceptable svartider.
- Black Friday er en af de første gange, hvor danske e-handelssites for alvor opdagede, hvordan det føles ikke at have fuldt overblik over deres hjemmesides performance, lyder det videre fra Digicure-direktøren.
Jesper Helbrandt vurderer, at det har koster netbutikkerne ’et anseligt millionbeløb’ i tabt omsætning og tabte annoncekroner ikke at være tilstrækkelig forberedt på det store rykind.
Det får Jesper Helbrandt til at spørge drilsk:
- Danske webshops kunne ikke håndtere Black Friday – er julehandlen også i fare?
LÆS OGSÅ: Undersøgelse: Mange netbutikker kører med stort underskud
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter