Sådan undgår netbutikker svindel-kunder
Svindel med betalingskort bliver stadig mere organiseret og er svær at spotte og gøre noget ved, før det er for sent. Få syv gode råd.
Svindel med betalingskort bliver stadig mere organiseret og sværere at spotte. Men der er hjælp at hente i nogle nye gode råd, der anbefaler webbutikkerne at tænke svindelbekæmpelse på en ny måde.
Det skriver Dansk Erhverv, som fremhæver, at udover det økonomiske tab som internetforretninger oplever ved svindel, så bruger de tid på at politianmelde svindlen og på at sikre sig, at svindleren ikke kan gennemføre flere svindelordrer.
- Svindel med betalingskort bliver stadig mere organiseret og er svær at spotte og gøre noget ved, før end det er for sent. Samtidig er udviklingen løbet fra lovgivningen, så nye handelsformer, som for eksempel mobilhandel, er ikke omfattet af eksisterende regler mod svindel. Skal man sikre sig, er der brug for at tænke svindelbekæmpelse på en ny måde, skriver Dansk Erhverv.
LÆS OGSÅ: Nets øger sikkerheden ved online-betalinger
Syv gode råd
Helle Ihme fra FraudID hjælper internetforretninger med overvågning af svindeltransaktioner. Hun har følgende syv råd til at opdage svindel i tide:
- Tjek om der er et match mellem kortudstedelsesland/leveringsland/telefonnummer og IP-adresse.
- Er taletidskortet anonymt? Krak kan være et godt opslagsværk til at tjekke dette.
- Er levering med eller uden omdeling? Mange svindlere benytter sig af levering uden omdeling, da det er en mere anonym måde at modtage ordren på.
- Søg efter kunden på de sociale medier. Ofte kan oplysninger som mail og telefonnummer findes på Facebook.
- Benytter kunden dansk tastatur – dvs. æ, ø og å?
- Reserver et beløb på kortindehavers betalingskort og ring derefter vedkommende op.
LÆS OGSÅ: Detailhandlen halter på it-sikkerhed - få gode råd
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter