Detailhandlen halter på it-sikkerhed - få gode råd
Detailhandlen er den branche, som er mest udsat for it-nedbrud og samtidig er dårligst til at sørge for tilgængelighed, backup og gendannelse af data. Men hjælpen er nær.
En ny rapport om it-sikkerhed er dyster læsning for detailhandlen.
Således viser rapporten udført af Vanson Bourne på vegne af Veeam, at detailhandlen er den branche, som er mest udsat for it-nedbrud og samtidig er dårligst til at sørge for tilgængelighed, backup og gendannelse af data.
- Ligegyldigt om en virksomhed sælger varer på nettet, håndterer kortterminaler eller står for lagerhåndtering, kan et it-nedbrud være lammende for hele virksomheden. Omkostningerne i forbindelse med nedetid i en stor virksomhed kan nå op på over to millioner kroner pr. time i form af tabt indtægt, produktivitet og data, som mistes på grund af backup- eller gendannelsesløsninger, der ikke fungerer, fremgår det af rapporten.
Derudover kan nedetid resultere i utilfredshed hos kunderne og påvirke virksomhedens omdømme – noget, som er vanskeligt at måle i penge og endnu sværere at genoprette.
LÆS OGSÅ: Ny rapport: Dårlig søgefunktion kan forpurre dit net-salg
LÆS OGSÅ: Computernedbrud lammer Starbucks
Backup og data-gendannelse
- Detailhandlen må i dag sikre, at de har pålidelige løsninger til backup og data-gendannelse, så de kan undgå it-nedbrud og økonomiske tab i million-kroners-klassen. Værktøjet findes, men udover it-redskaber handler det i lige så høj grad om at etablere brugbare rutiner og planer. Samtidig har virksomheder alt for ofte avancerede backup-løsninger på plads, men mangler klare processer, så det bliver umuligt for it-afdelingen at anvende dem effektivt, når driftsstop sker – for det gør de, skriver Veeam i en pressemeddelelse.
Veeam, som er leverandør af it- sikkerhedsløsninger, giver her fire E-A-S-Y-trin til, hvordan man sikrer bedre tilgængelighed:
E – En-to-tre-reglen for backup
En ordentlig procedure for backup er nødvendig for en virksomhed, der aldrig sover. For en alsidig databeskyttelse bør butikken altid have tre kopier; én lokal version, men på to forskellige medier og én, som er lagret offsite. Dette er en enkel og pålidelig løsning, som sikrer, at data forbliver intakt.
A – Altid test reset-funktionen
At tage backup uden at teste reset-funktionen regelmæssigt er spild af både tid og ressourcer. Backupplanen skal suppleres med tests, som viser, at alle elementer fungerer, som de skal. Det er også vigtigt, at de ansatte kender til de rutiner, der gælder i tilfælde af et driftsstop med efterfølgende recovery.
S – Speed er en vigtig faktor
Uanset om der er tale om lange it-nedbrud eller it-nedbrud, der kun varer et par timer. Alle it-nedbrud indebærer økonomiske tab for butikken, for ikke at tale om, hvordan det påvirker dens omdømme såvel internt i organisationen som i kundernes øjne. Et ideelt mål for recovery-tid bør være under 15 minutter for samtlige applikationer uden at gå på kompromis med kvalitet og funktionalitet. Hvis det varer længere tid, vil det få konsekvenser for butikkens effektivitet og lønsomhed. Mens for eksempel virtualisering i nogle sammenhænge er lig med øget fleksibilitet, kan sådanne løsninger udvikle sig til deciderede mareridt i forbindelse med nedbrud. At være opmærksom på risici og være proaktiv i sin overvågning er ikke nok; du er også nødt til at øve dig i hastigheden i et produktionslignende testmiljø.
3 – Yoga-princippet
I yoga er balance, stabilitet og fleksibilitet vigtige for at nå målet om den perfekte stilling. På samme måde er balance, stabilitet og fleksibilitet vigtige faktorer for at opnå det perfekte match mellem nye og gamle teknologier. Mange it-organisationer har skiftet til moderne datacentre med cloud og virtuelle teknologier i jagten på højere hastighed og mere effektiv anvendelse af eksisterende ressourcer. Men flere steder indgår der stadig arvegods fra svundne tider. Det medfører, at netværket ikke kan yde optimalt. Kløften mellem de forskellige teknologier kan føre til datatab, langsommere recovery, upålidelig databeskyttelse og manglende indblik i og mulighed for at analysere it-trafikken. Med kravet om konstant tilgængelighed, forøges vigtigheden af og truslen fra disse teknologiske kløfter. Prioriter derfor at bygge bro over eller helt fjerne disse teknologikløfter og dermed den risiko, som driftsstop udgør.
Flere detailnyheder | Gå til forsiden |
Afstemning
Seneste nyheder
Netbutik køber virksomhed kendt fra DR-program
Kaffebutik bliver til en lille kæde
Danske stormagasiner satser på eksklusivt genbrug
Elev fra Matas løber med førstepladsen ved Fagprøveprisen
Ruller nyt smileymærke ud i landets butikker
Se de tre stærke prismodtagere ved årets Danish Retail Award
Fastholder mål om 40-50 butikker på dansk grund
Overtager ejerskab af møbelkæde for 1 krone
Seneste afstemninger
(Primært specialhandel) Hvordan er salget gået i første kvartal af 2023?
(Primært arbejdsgiver) Er den nye overenskomst fonuftig?
Hvordan endte julesalget 2022? (Primært specialhandel)
Hvordan endte Black Friday/Black Week salgsmæssigt sammenlignet med 2021? (Primært specialhandel)
Mest læste nyheder
Seneste nyheder
Seneste blogindlæg
Har coronakrisen givet varig opblomstring til bymidterne eller blot kunstigt åndedræt?
”Grøn” markedsføring er blevet et brandvarmt emne
Stop skævvridningen og vis erhvervssind: Udskyd udbetalingen af feriepenge og hjælp flere brancher!
Længere reklamationsret giver ikke mere holdbare produkter
Kære erhvervsminister: her er 5 grunde til at din argumentation om tilladt non-food salg i supermarkeder ikke holder en meter