Tilmeld detailnyheder     Tip en ven om detailfolk     Cookies     Sitemap     RSS

"Den fysiske butiks største trussel!"

- Michael Friis Møller, Retailrådgiver – Meng & Company
L�s bloggen her

Detailhandlen halter på it-sikkerhed - få gode råd

Foto: detailfolk.dk



Tuesday den 18 August 2015 kl. 09:31

Detailhandlen er den branche, som er mest udsat for it-nedbrud og samtidig er dårligst til at sørge for tilgængelighed, backup og gendannelse af data. Men hjælpen er nær.

En ny rapport om it-sikkerhed er dyster læsning for detailhandlen.

Således viser rapporten udført af Vanson Bourne på vegne af Veeam, at detailhandlen er den branche, som er mest udsat for it-nedbrud og samtidig er dårligst til at sørge for tilgængelighed, backup og gendannelse af data.

- Ligegyldigt om en virksomhed sælger varer på nettet, håndterer kortterminaler eller står for lagerhåndtering, kan et it-nedbrud være lammende for hele virksomheden. Omkostningerne i forbindelse med nedetid i en stor virksomhed kan nå op på over to millioner kroner pr. time i form af tabt indtægt, produktivitet og data, som mistes på grund af backup- eller gendannelsesløsninger, der ikke fungerer, fremgår det af rapporten. 

Derudover kan nedetid resultere i utilfredshed hos kunderne og påvirke virksomhedens omdømme – noget, som er vanskeligt at måle i penge og endnu sværere at genoprette.

LÆS OGSÅ: Ny rapport: Dårlig søgefunktion kan forpurre dit net-salg

LÆS OGSÅ: Computernedbrud lammer Starbucks

Backup og data-gendannelse

- Detailhandlen må i dag sikre, at de har pålidelige løsninger til backup og data-gendannelse, så de kan undgå it-nedbrud og økonomiske tab i million-kroners-klassen. Værktøjet findes, men udover it-redskaber handler det i lige så høj grad om at etablere brugbare rutiner og planer. Samtidig har virksomheder alt for ofte avancerede backup-løsninger på plads, men mangler klare processer, så det bliver umuligt for it-afdelingen at anvende dem effektivt, når driftsstop sker – for det gør de, skriver Veeam i en pressemeddelelse.

Veeam, som er leverandør af it- sikkerhedsløsninger, giver her fire E-A-S-Y-trin til, hvordan man sikrer bedre tilgængelighed:

E – En-to-tre-reglen for backup
En ordentlig procedure for backup er nødvendig for en virksomhed, der aldrig sover. For en alsidig databeskyttelse bør butikken altid have tre kopier; én lokal version, men på to forskellige medier og én, som er lagret offsite. Dette er en enkel og pålidelig løsning, som sikrer, at data forbliver intakt.

A – Altid test reset-funktionen
At tage backup uden at teste reset-funktionen regelmæssigt er spild af både tid og ressourcer. Backupplanen skal suppleres med tests, som viser, at alle elementer fungerer, som de skal. Det er også vigtigt, at de ansatte kender til de rutiner, der gælder i tilfælde af et driftsstop med efterfølgende recovery.

S – Speed er en vigtig faktor
Uanset om der er tale om lange it-nedbrud eller it-nedbrud, der kun varer et par timer. Alle it-nedbrud indebærer økonomiske tab for butikken, for ikke at tale om, hvordan det påvirker dens omdømme såvel internt i organisationen som i kundernes øjne. Et ideelt mål for recovery-tid bør være under 15 minutter for samtlige applikationer uden at gå på kompromis med kvalitet og funktionalitet. Hvis det varer længere tid, vil det få konsekvenser for butikkens effektivitet og lønsomhed. Mens for eksempel virtualisering i nogle sammenhænge er lig med øget fleksibilitet, kan sådanne løsninger udvikle sig til deciderede mareridt i forbindelse med nedbrud. At være opmærksom på risici og være proaktiv i sin overvågning er ikke nok; du er også nødt til at øve dig i hastigheden i et produktionslignende testmiljø.

3 – Yoga-princippet
I yoga er balance, stabilitet og fleksibilitet vigtige for at nå målet om den perfekte stilling. På samme måde er balance, stabilitet og fleksibilitet vigtige faktorer for at opnå det perfekte match mellem nye og gamle teknologier. Mange it-organisationer har skiftet til moderne datacentre med cloud og virtuelle teknologier i jagten på højere hastighed og mere effektiv anvendelse af eksisterende ressourcer. Men flere steder indgår der stadig arvegods fra svundne tider. Det medfører, at netværket ikke kan yde optimalt. Kløften mellem de forskellige teknologier kan føre til datatab, langsommere recovery, upålidelig databeskyttelse og manglende indblik i og mulighed for at analysere it-trafikken. Med kravet om konstant tilgængelighed, forøges vigtigheden af og truslen fra disse teknologiske kløfter. Prioriter derfor at bygge bro over eller helt fjerne disse teknologikløfter og dermed den risiko, som driftsstop udgør.

LÆS OGSÅ: Nyt digitalt udspil fra EU får blandet modtagelse



Flere detailnyheder Gå til forsiden




Daglig nyhedsmail:



Del artiklen:


Seneste cases og nyheder fra RetailDirect







Seneste jobs



detailfolk.dk | A.P Møllers Allé 9B | DK-2791 Dragør | Tlf.: 32 94 20 27 | CVR: 34735832




Tilmeld nyhedsbrev

Få detailnyheder direkte i din indbakke

Tilmeld dig den gratis daglige nyhedsmail og hold dig opdateret om branchen

Fornavn
 
Efternavn
 
 
 
TILMELD